Zakelijke infrastructuur
De Nederlandse waterkeringen gaan op de schop. Door klimaatveranderingen kampen we met toenemende neerslag, een stijgende zeespiegel en langere perioden van droogte. Onze waterkeringen zijn hier onvoldoende tegen bestand. Tegelijkertijd nemen de gevolgen van een mogelijke overstroming toe, omdat steeds meer mensen achter waterkeringen wonen en werken. In 2016 stelde de deltacommissaris daarom nieuwe normen voor. Ruim een derde van de waterkeringen voldoet hier nog niet aan. Welke plannen liggen
Als bedrijf kun je zelf wel de ICT-beveiliging op orde hebben, maar hoe zit dat met je leveranciers en afnemers? Kortom hoe werkt cybersecurity in de keten op strategisch en operationeel niveau? De Cyber Security Raad (CSR) signaleert dat ketenveiligheid nauwelijks op de agenda staat van overheid en bedrijfsleven. Dat kan echt niet meer, zegt Ben Voorhorst, CSR-lid en operationeel directeur (COO) van een Europese netbeheerder. Daarom heeft de energiesector
Met ingehuurde hackers je eigen systemen te lijf gaan: het wordt tegenwoordig veel gedaan als onderdeel van een risicoscan tegen cyberaanvallen en factuurfraude. Zowel zware maatregelen als eenvoudige tips: alles wordt uit de kast getrokken om online veilig te zijn en dat is nodig, want de schade door cyberrisico’s neemt toe. Een accountmanager is op de terugweg van een klant en stopt in een café voor een kopje koffie. Hij
Wanneer men spreekt over software legacy zullen veel mensen oude computers uit de jaren tachtig voor zich zien. Dit is echter een eenzijdig en incompleet beeld, aangezien alles wat vandaag geschreven wordt, morgen al legacy is. “Maar dit hoeft niet erg te zijn, want ook legacy kan zeer nuttig zijn. Neem bijvoorbeeld de A16 of de Van Brienenoordbrug; beiden zijn oud en daarmee legacy, maar nog zeer nuttig”, vertelt Ad
Dankzij de herstellende economie groeien ook de dagelijkse files weer. Niet alleen de rijks- en provinciale wegen staan vol, dat geldt net zo voor de binnensteden. De laatste jaren is er veel aandacht geweest voor het verkeer en vervoer náár de steden, maar minder ín de steden. Wat kan gedaan worden om de vitale stad van de toekomst mobiel te maken en te houden? Met het aanbieden van het adviesrapport
Nederland staat in de top van landen met de minste (dodelijke) verkeersongevallen en kent al jaren minder verkeersdoden dan buurlanden België of Duitsland. Toch heeft het afgelopen jaar een lichte stijging van ongevallen op de weg aangetoond. Is wetgeving omvattend genoeg en wordt die voldoende gehandhaafd? En is wetgeving voldoende? Afleidingen in het verkeer zijn toegenomen (de smartphone voorop) en veiligheid op de weg blijft een kwestie van menselijk gedrag.
Parkeren is duur, heel duur. En de kosten ervan in de almaar groeiende steden nemen alleen maar toe: de schaarse grond kan immers ook gebruikt worden voor woningbouw, voor terrassen en voor bredere stoepen. “Vrijwel overal zie je dat gemeenten erop sturen minder auto’s in de stad te hebben, om de leefbaarheid te vergroten. Het liefst willen ze al het blik uit zicht”, zegt Giuliano Mingardo, onderzoeker Transport Economics aan
De leasewereld maakt momenteel een flinke verandering door. Er wordt minder vaak gereden in een auto van de baas, maar private lease neemt toe. Daarnaast wordt er flexibeler gereisd en vaker gebruik gemaakt van andere vervoersmiddelen dan de auto. Een stabiel patroon Volgens Jan van Delft, voorzitter van de Vereniging Zakelijke Rijders (VZR), heeft er de afgelopen jaren een enorme verandering plaatsgevonden op het gebied van mobiliteit en visie op
Een tandenborstel die verbinding maakt met uw smartphone en tijdens het poetsen vertelt hoelang en op welke plekken er moet worden gepoetst. Een koelkast die een berichtje stuurt dat de melk op is of een kopieerapparaat dat aangeeft dat het een servicebeurt nodig heeft. Niet alleen mensen zijn online, ook dingen, zoals apparaten of machines, zijn steeds vaker verbonden met het internet en met elkaar. Ze nemen taken van ons
Een belangrijk onderdeel om de bedrijfscontinuïteit te waarborgen is risicomanagement. Met de crisis nog vers in ons geheugen, waarbij organisaties te grote risico’s hebben genomen, beseffen veel bedrijven dit maar al te goed. Bovendien draagt nieuwe wet- en regelgeving bij aan goede uitvoering van risicomanagement. Toch blijkt uit het Tweede Nationaal Onderzoek Risicomanagement in Nederland (2014) dat er nog veel ruimte is voor verbetering. Veel Nederlandse bedrijven brengen slechts één