Het mobiliteitsvraagstuk vraagt om verduurzaming. Daar komt bij dat fossiele brandstoffen eindig zijn. Elektrisch vervoer heeft de toekomst en met name de elektrische fiets of e-bike kan een bijdrage leveren aan oplossing van het fileprobleem. Gerben Klein Baltink, CEO van Trefecta Mobility, geeft zijn visie.
Hoe zwaar moeten we in het mobiliteitsvraagstuk tillen aan duurzaamheid?
“Wat mij betreft volledig. Verduurzaming is een leidend thema. Het mooie van e-bikes is bovendien dat je mobiliteit kunt bieden die groen en duurzaam is, maar ook dat de e-bike bijdraagt aan het verminderen van congestie. Je kunt heel flexibel op plekken komen waar je anders niet zou kunnen komen.
Wat betreft verduurzaming lopen we 25 jaar achter bij de realiteit en inzichten die we als samenleving hebben. Verandering is nodig maar moeilijk, het blijft verleidelijk om in de auto te stappen om een afstand te overbruggen. Er zijn veranderingen in regelgeving nodig om te proberen die stap voorwaarts te maken. Elektrische mobiliteit is veel minder belastend voor het milieu in vergelijking met verbrandingsmotoren. En het is stil. Met een e-bike creëer je een schone, stille en aangename mobiliteit die je toch de vrijheid geeft van individueel transport.”
U ziet een grote rol voor de e-bike in het oplossen van het mobiliteitsvraagstuk?
“Zeker. Natuurlijk zit je droog en warm in je auto. Maar het is ook fijn om die frisse neus te halen en te voelen hoe de natuur aan je trekt. En je krijgt support van de e-bike om ook bij tegenwind een fatsoenlijke snelheid te halen.”
Waarom is het voor velen toch nog een struikelblok?
“Onbekend maakt onbemind. Het kan ook een kostenoverweging zijn, maar een e-bike wordt steeds betaalbaarder, hoewel hij door de techniek duurder is dan een gewone fiets. Daar staan weer voordelen tegenover: een langere afstand afleggen, met ondersteuning fietsen en minder vermoeid aankomen. Voor een brommer heb je tegenwoordig een apart rijbewijs nodig en dat halen kost ook geld. Dan is een e-bike een mooi alternatief. Je ziet ook dat scholieren, die voorheen een brommer of scooter kochten, nu kiezen voor een e-bike. De nieuwste generatie e-bikes hebben vaak een sportiever uiterlijk en spreken daardoor een breder publiek aan.”
U mikt ook op ‘de beleving van mobiliteit’ als het om e-bikes gaat?
“Ik vind het belangrijk dat een e-bike niet alleen goed is voor woon-werkverkeer, maar ook voor moeilijke ondergrond als zand, kiezels, modder of bergachtig terrein. Dan krijg je vrijheid en ondersteuning waardoor je kunt fietsen in een moeilijke omgeving. En het gaat verbazingwekkend eenvoudig. Voor de forens dus door de week prima geschikt om in pak naar het werk te gaan en in de vrije tijd als off road fiets te gebruiken.”
Hoe ontwikkelt de e-bike zich verder om als volwaardig alternatief voor de auto te dienen?
“Een veel langere levensduur en garantie om in de levensduur van één accu minstens 100.000 kilometer te kunnen rijden. Geschikt om ook voor zwaardere doeleinden gebruikt te worden, door de politie of het leger. Voor moeilijke omstandigheden en terrein en met wisselende gebruikers. Dit zijn fietsen die tegen een stootje kunnen. De prijs is er naar, maar voor dat geld heb je werkelijk een alternatief voor de auto.”
Meer informatie? |
---|
info@trefectamobility.com |