Tips voor de host van een podcast:
- Sector kennis is belangrijk om goed mee te kunnen praten.
- Inlevingsvermogen en het vermogen om je gasten op hun gemak te stellen.
- Toon of voice die past bij het onderwerp.
- Voor afgesproken onderwerpen op een natuurlijk wijze bespreken.
- Hou rekening met eventuele commerciële wensen van je klant.
- Bespreek commercie op een informatieve niet commerciële manier (snap je me nog?).
- Begrip en empathie is bijvoorbeeld voor een podcast in de zorgsector van groot belang.
- Een gezonde dosis humor.
Commerciële wensen van een klant meenemen in je podcast, behoeft wat uitleg volgens Braaij. Het is van belang dat een podcast prettig luistert voor de doelgroep van de klant. Deze klant wil vaak in een behoefte worden voorzien. Het is belangrijk dat deze behoefte centraal staat. De klant kan deze behoefte vaak oplossen met een product, dienst of service die deze klant levert. Zorg ervoor dat dit duidelijk is. Maar er vooral niet te dik bovenop ligt legt Braaij uit. Specifieke kennis, inhoud en expertise zal de doelgroep helpen. Dit zorgt ervoor dat ze uiteindelijk klant worden. Creëer vooral geen twee halen één betalen gevoel.
Tips voor een kwalitatieve podcastproductie.
Ruben Puijker is eigenaar van Mijnzakengids en heeft jarenlange ervaring met het produceren van podcasts. Hieronder geeft Puijker een aantal essentiële adviezen om tot een kwalitatief eindproduct te komen.
- Zorg voor een professionele podcast studio waar het geluid zuiver klinkt. Elimineer omgevingsgeluiden.
- Investeer in apparatuur zoals professionele microfoons en een mixer.
- Mix de podcasts af in een special programma voor podcasts producers.
- Volg een cursus hoe je dit afmixen kwalitatief leert.
- Verdiep je in podcast introducties, outro’s en bumpers.
- Investeer in een mobiele podcast studio, erg handig in COVID – 19 tijden.
- Neem een podcast niet met je telefoon op. Het gaat echt enorm ten koste van de kwaliteit.
‘Iedereen kan een audioboodschap opnemen, maar wil je een goede audioboodschap opnemen dan moet je wel verstand van zaken hebben. Wij maken deze producten voor de zakelijke markt en zorgsector. Dan moet alles gewoon kloppen.’
Ruben Puijker
Hoe krijg je een podcast nu bij de juiste doelgroep? ‘Dit is weer een heel ander vak’, legt Ruben Puijker uit. ‘Een goede podcast host, kan niet automatisch goede podcasts produceren. Een goede podcast producent is geen online marketeer. Het is daarom van belang om vooraf goed na te denken wie de podcast moet ontvangen. Een podcast plaatsen op Spotify, Soundcloud, of Google podcast, betekent niet dat de doelgroep deze ook zomaar kan vinden. Koppel een podcast aan een onlinecampagne’, adviseert Puijker.
Campagne podcast tips
- Publiceer de podcastcampagne op een sterk platform zoals mijngezondheidsgids.nl of mijnzakengids.nl
- Koppel de podcastcampagne aan een kwalitatief SEO-artikel.
- Zorg voor een goeie linkbuildingsstrategie.
- Neem de podcastcampagne mee in relevante nieuwsbrieven
- Onderzoek een goede google search of display strategie om de podcastcampagne bij de doelgroep te krijgen.
Adviezen voor een goede podcast rapportage
Als de campagne loopt is het belangrijk om de resultaten goed te monitoren legt Jonas Braaij uit. Op deze manier kan je gedurende het proces nog wat aanpassingen doen. Bijvoorbeeld door andere keywords in een campagne in te brengen.
- Zorg voor zowel een kwalitatieve als kwantitatieve rapportage.
- Stuur de rapportage vooraf op in een paar duidelijk grafieken en modellen.
- Geef in een meeting een goede uitleg over de campagne resultaten.
En als laatste: Bespreek duidelijke en haalbare KPI’s.
Nog meer te weten komen over het maken van een goede podcast, klik hier.
Een podcastcampagne bespreken? Neem contact op met Mijnzakengids.nl
Maarten Le Fevre:
Tel: 06-43444333
E-mail: info@mijnzakengids.nl