Een podcast heeft veel voordelen ten opzichte van traditionele media-uitingen zoals artikelen, video’s, radio, televisie en print media. Wat hebben commerciële bedrijven nu aan een podcast? Of liever gezegd: wat hebben organisaties aan een podcast campagne? Maarten Le Fevre van het zakelijke kennisplatform mijnzakengids.nl legt uit.

Het allermooiste van een podcast is dat de meeste zintuigen worden geprikkeld, waardoor emoties goed over kunnen worden gebracht. Erg belangrijk als je een product of dienst wil vermarkten aldus Le Fevre. Wordt de podcast op de juiste manier geproduceerd en vervolgens gepubliceerd, dan is de podcast ook offline te beluisteren. Niet geheel onbelangrijke gekeken naar de drukke agenda’s waar we bij decisionmakers in zakelijke markt mee te maken hebben.

Kwalitatief een podcast opnemen.

Podcasts komen op veel manieren tot stand, dat bepaalt ook de kwaliteit van het eindresultaat. Met alleen de aanschaf van de apparatuur ben je er nog lang niet legt Le Fevre uit. Apparatuur is natuurlijk ontzetten belangrijk voor de kwaliteit van het geluid. Echter mix je een goede podcast achteraf ook af. Je knipt en plakt, werkt met voice overs, intro’s, outro’s en bumpers. Dat afmixen is bijvoorbeeld weer een vak apart. Denk aan een dj die plaatjes draait of een producer die de plaatjes maakt. Beide een andere tak van sport.

De apparatuur draagt maar voor een deel bij aan een kwalitatieve podcast in de zakelijke markt. Specialistische kennis van de sector is key om tot het gewenste eindresultaat te komen volgens Le Fevre. Het is belangrijk dat je sectorkennis hebt. Het is een wereld van verschil of je met een partner van één van de big four kantoren aan tafel zit, of met een ondernemer in de startupfase. Daarnaast is het belangrijk dat je weet wie de doelgroep is. De tone of voice is weer heel anders als de doelgroep bankdirecteuren zijn, of bijvoorbeeld software developers.

Belang van een host bij een podcast opnemen.

Podcast Kennis | Mijnzakengids.nl

Kennis van de sector is dus van essentieel belang. Het is voor een luisteraar erg storend als het duidelijk is dat de podcast bestaat uit het afvuren van een aantal voorbedachte vragen legt Le Fevre uit. Een podcast is een gesprek. Een interactie tussen twee of meerdere personen. Het is dus van belang dat de host de podcast goed weet voor te zitten. Denk bijvoorbeeld aan het verdelen van aandacht tussen de deelnemers. Een podcast met twee deelnemers waarvan er één continu aan het woord is, is geen goede podcast. Daarnaast is het onaangenaam om naar te luisteren. Een zakelijke podcast van een uur is te lang. Je doelgroep is onderweg afgehaakt. Kom op een leuke, spontane, serieuze en energieke manier binnen een half uur tot de kern!

Voorbereiding bij een podcast opnemen:

Podcast Voorbereiding | Mijnzakengids.nl

Het is van belang dan deelnemers goed zijn voorbereid maar ook weer niet te goed. Le Fevre geeft aan dat het de kunst is om deelnemers vrijuit te laten praten. Te veel voorbereiding kan leiden tot het oplezen of opsommen van tekst en dat luistert niet prettig. Als het draaiboek goed in elkaar zit is er ruimte voor eigen inbreng. Echter moet het doel niet uit het oog worden verloren. Een draaiboek wordt opgesteld, vooraf goedgekeurd en deelnemers hebben ruim van tevoren tijd om vragen te stellen. Geen onvoorziene omstandigheden. Dat werkt niet lekker bij een podcastopname.

Waarom een zakelijke podcast opnemen:

Podcast Doelgroep | Mijnzakengids.nl

Een podcast kan zeer gedetailleerde informatie verschaffen, recht in de doelgroep. Vooral dat recht in de doelgroep is van essentieel belang legt Le Fevre uit. Je kan goed de diepte ingaan met een podcast en emoties goed overbrengen. Maar wat nu als de podcast niet wordt geopend en geluisterd door de doelgroep? Dit is een veel voorkomend issue volgens Le Fevre. Naast het opnemen van de podcast is het van belang dat met een aantal slimme campagnetrucs, de podcast goed wordt geluisterd binnen de doelgroep. Wil je exact weten hoe? Neem dan contact op via de contactknop van mijnzakengids.

Podcast Mijn Zakengids

Van een idee in de kroeg naar het neerzetten van een miljoenen bedrijf. Dit ondernemend succes is allemaal werkelijkheid voor Sander Vessies, CEO van Giftomatic. In deze podcast gaat Maarten le Fevre in gesprek met Sander over zijn succes met Giftomatic, en de weg hier naar toe. Beluister de podcast nu!

Kom nog meer te weten over het maken van een goede podcast.

Wie maken deze podcasts?

Mijnzakengids.nl

Contacteer Maarten Le Fevre op 06-43444333

info@mijnzakengids.nl