Mobiliteit
De klimaatimpact van vliegen is een hot topic. Terecht, want het is goed dat we ons allemaal bewuster worden hoeveel CO2 we uitstoten door te vliegen, stelt Marius Appelman, oprichter van reisorganisatie Riksja Travel. Helaas is er nog geen noemenswaardig duurzaam alternatief voor vliegen. “Natuurlijk zou het beter zijn voor het klimaat om helemaal niet te vliegen, maar niet meer reizen zie ik niet als een realistische – of zelfs
In een nieuw onderzoek van de University of Texas (UT) en het UTSA Institute for Cyber Security (ICS) werden de cyberrisico’s van smart cars onder de loep genomen. Dit ging om zowel zelfrijdende als aan het internet verbonden auto’s. Voordelen van smart cars “Zelfrijdende en ‘verbonden’ auto’s worden steeds populairder in een wereld waar cyberdreigingen aan de orde van de dag zijn”, zegt Ravi Sandhu. Hij is professor computerwetenschap en
Om Nederland ook in de toekomst toegankelijk en leefbaar te houden, zijn slimme oplossingen op het gebied van mobiliteit gewenst. Niet alleen voor een betere doorstroming van het verkeer, maar ook om schoner en veiliger te kunnen rijden. In dat kader wordt ook wel van smart mobility gesproken. Een verzamelnaam die volgens Renate Hemerik, directeur van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA), geen vaste definitie heeft. Volgens haar is het
Waar de openbare ruimte steeds drukker en mobiliteit steeds complexer wordt, schuiven verantwoordelijkheden voor vraagstukken en oplossingen voorbij gemeente- en provinciegrenzen. Een gezamenlijke aanpak waarbij bevoegdheden naadloos in elkaar overlopen is noodzakelijk om een hoogwaardige infrastructuur te creëren. Welke (decentrale) overheid daarvoor aan de eindstreep verantwoording aflegt, is voor de gebruiker niet belangrijk, stelt Ed Rentenaar, Voorzitter van Vereniging Openbaar vervoer Centrumgemeenten. Grensoverschrijdend mobiliteitsbeleid Mobiliteit in de breedst mogelijke zin
Na decennia van dalingen is het aantal verkeersdoden in Nederland de afgelopen twee jaar weer toegenomen. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) verloren in 2016 629 mensen hun leven in het verkeer – acht meer dan het jaar ervoor, en 59 meer dan in 2014. Toename van dodelijke verkeersslachtoffers Verschillende factoren spelen een rol in de recente toename van het aantal dodelijke verkeersslachtoffers. De maatregelen die
Steeds meer zakelijke rijders willen zelf hun mobiliteit regelen. Met een mobiliteitsbudget kan dat, maar werkt dat ook? Tijden veranderen en zo ook de wensen binnen de zakelijke mobiliteit. Met name werkgevers willen nadenken over hoe mobiliteit anders kan, volgens Renate Hemerik, directeur van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA). Daar ligt vaak een duurzame gedachte aan ten grondslag. Werknemers zijn echter tevreden met het huidige mobiliteitsbeleid, blijkt uit recent
De economie draait op volle kracht. Het gevolg is dat het steeds drukker wordt op de weg, en de komende vier jaar wordt een toename in files van 40 procent voorspeld. Dit kost de economie jaarlijks vele miljoenen euro’s. Er komen meer rijstroken en daarnaast is het tijd voor slim gebruik van de weg. Ook met behulp van nieuwe technieken. Toename van mobiliteit De toename van files en de verhoogde
De drukte in het verkeer neemt toe, en zal alsmaar verder toenemen. Jasper de Vries, adviseur Smart Mobility, Verkeer & Omgeving bij XTNT, vertelt dat als weggebruikers echt op een slimme manier naar hun eigen situatie en reis gaan kijken, het tij gekeerd kan worden. “Er is steeds persoonlijkere en actuelere reisinformatie beschikbaar. Als de overheid op een slimmere manier gaat samenwerken met de marktpartijen die over deze informatie beschikken,
Stagnatie in de mobiliteitssector en verwachte schaarste aan aardmetalen dwingen de auto-industrie tot innovatie, stelt Frank van Klink, mobiliteitskenner, columnist en directeur van XLLease. “Bovendien stijgt de gemiddelde leeftijd van het wagenpark en veranderen ideeën over bezit en gebruik van een auto. Daar kunnen autobedrijven niet meer omheen.” Elektrische auto’s hebben de toekomst. Of toch niet? “Hoewel de traditionele auto-industrie blijft werken aan het terugdringen van de CO2-uitstoot van de
Wie weleens door de ogen van een buitenlander kijkt naar de manier waarop in Nederland gefietst wordt, beseft hoe uniek het Nederlandse fietsgebruik in de wereld is. Toch neemt de meerderheid van de Nederlanders voor korte ritten in het woon-werkverkeer nog te vaak de auto. Niet alleen in Nederland, maar overal ter wereld hebben we te maken met stijgende zorgkosten door een zieker en zwaarder wordende bevolking, slechte luchtkwaliteit en