Marketing
De smartphone speelt een niet te onderschatten rol bij ons online shoppen. Veel consumenten beginnen hun zoektocht op een telefoon of tablet, raken overtuigd van een product en stappen daarna over naar een minder mobiel apparaat (zoals pc of laptop) om de gewenste aankoop te realiseren. De kans dat een consument uiteindelijk een bestelling plaatst is liefst 70% hoger wanneer de online klant begint op een smartphone en tijdens het
Sommige mannen kunnen geen genoeg krijgen van luxegoederen zoals dure accessoires, gadgets en designerkleding. Wetenschappers van onder meer de California Institute of Technology (Caltech) hebben de reden voor dit verlangen ontdekt. Volgens hen beïnvloedt testosteron de voorkeur van een man voor merken die als statussymbolen worden beschouwd. Een hoger niveau van testosteron maakt het waarschijnlijker om een dure sportwagen te verkiezen boven een eenvoudige hatchback. De bevindingen staan in het
Al tientallen jaren wordt er door marketeers ingespeeld op menselijke emoties als jaloezie om geld in het laatje te krijgen. Maar werkt die benadering eigenlijk wel? Uit een onderzoek van de UBC Sauder School of Business blijkt dat het twee kanten op kan gaan, en dit is grotendeels afhankelijk van het zelfvertrouwen van de consument. Jaloezie, zelfvertrouwen en consumentengedrag Hoewel er al lange tijd gebruik wordt gemaakt van vergelijkingsdrang, is
Volgens een onderzoek van onder andere de University of Arts Helsinki creëert een combinatie van voedsel, verlichting, kleuren, meubels, sfeer, geluid en omgeving een multisensorische ervaring die het consumentengedrag positief kan beïnvloeden. De voorlopige resultaten tonen bijvoorbeeld aan dat natuurgeluiden op de groente- en fruitafdeling een duidelijke invloed hebben op de verkoopcijfers. In de eerste week van het experiment werd er namelijk 20 procent meer groene en fruit verkocht, en
Er wordt weleens gezegd dat liefde ons hart verwarmt en dat we koude rillingen krijgen van angst, maar in werkelijkheid is de relatie tussen emotie en temperatuur nog sterker dan we denken. Dat blijkt namelijk uit nieuw onderzoek van de Massey University dat aantoont dat consumenten beter reageren op positieve en warme advertenties wanneer ze het daadwerkelijk koud hebben. Temperatuur en consumentengedrag Het tegenovergestelde effect is eveneens het geval: ‘koude’
In het afgelopen decennium is content marketing een belangrijke discipline geworden in het communicatievakgebied, en er worden steeds meer journalisten en redacteurs ingehuurd om blogs, nieuwsbrieven en andere teksten te schrijven. Maar wat is content marketing eigenlijk? En hoe kan het optimaal toegepast worden? Content marketing Het idee is simpel: trek potentiële klanten aan met content die relevant is voor elke fase van de customer journey, en pluk vervolgens de
In tijden van Facebook-dataleaks, het dubbele aantal tekens op Twitter en de overname van Instagram en Snapchat weten bedrijven niet meer waar ze moeten beginnen als ze online contact zoeken met de consument. Het promotieonderzoek van Corné Dijkmans biedt solaas; bedrijven moeten gebruik maken van een ‘menselijke’ conversatiestijl via social media, ook een goede tip voor Facebook zelf. Verbeteren van de bedrijfsreputatie De reputatie van bedrijven is het afgelopen decennium
Consumenten baseren aankoopbeslissingen steeds vaker op online productbeoordelingen. Bedrijven bieden mensen dan ook steeds vaker geld om online productbeoordelingen te schrijven. Gewoonlijk gaat het dan om lage bedragen, maar volgens onderzoeker Dr. Christilene du Plessis van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM), doet dat meer kwaad dan goed. Zij ontdekte dat consumenten online productbeoordelingen meer vertrouwen wanneer recensenten een hoger bedrag betaald krijgen. Online productbeoordelingen Eerder onderzoek toont aan
Consumenten hechten bij het kopen van varkensvlees waarde aan informatie over het individuele bedrijf waar de varkens gehouden zijn, én zijn bereid voor deze informatie extra te betalen. Dit blijkt uit onderzoek van Wageningen Economic Research gehouden onder consumenten in Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Consumenten willen vooral informatie over de wijze waarop de varkens worden gehouden. Verkoop van varkensvlees Ruim de helft van de Nederlandse consumenten kiest voor
Actieve werkplekken met verstelbare bureaus en zelfs loopbanden zijn de laatste tijd een enorme hit, en zouden wonderen doen voor het verbeteren van de fysieke gezondheid, de lichaamshouding en het verminderen van stress. Maar zijn deze gezondheidseffecten wel wetenschappelijk vastgesteld? Of is het niets meer dan een ordinaire marketingstunt? Finse onderzoekers hebben de proef op de som genomen en neigen naar het laatste: de gezondheidseffecten van verstelbare bureaus zijn net