Management Algemeen
Crisistijd is een ware vuurproef voor leiderschap. Wanneer een organisatie geconfronteerd wordt met onvoorziene omstandigheden, zoals economische neergang, pandemieën of plotselinge marktveranderingen is het aan de leiders om hun team met vertrouwen en duidelijkheid door de storm te loodsen. Maar hoe doe je dat effectief? Hieronder vind je enkele strategieën die je kunnen helpen om je team te motiveren, te ondersteunen en te leiden tijdens onzekere periodes. Communiceer open en
Als ondernemer ben je natuurlijk ergens goed in, dat is datgene waar jij je geld mee verdient en de ‘core business’ van je bedrijf is. Maar daartegenover staat dat er ook dingen zijn waar je misschien ietsje minder goed in bent. Dit is helemaal geen probleem. De kunst is om hier niet onnodig veel tijd aan te besteden maar juist de mensen voor te zoeken die er goed in zijn.
Iedereen kan een programmamanager inschakelen. Dat kan binnen je eigen bedrijf of een externe partij zijn. De voornaamste reden om een programmamanager aan te stellen of in te schakelen is natuurlijk het overzicht bewaren. We vertellen je meer over wat een programmamanager kan betekenen en hoe het in zijn werk kan gaan wanneer je kiest voor een programma manager. Ook de tussenlagen zullen we bespreken. Lees dus snel verder om
De chaotische praktijk van alledag dwingt bedrijven steeds vaker tot meer flexibele organisatievormen. Tegelijkertijd hebben veel organisaties moeite om zich om te vormen omdat ze te log zijn geworden of nog te vastzitten in traditionele denkpatronen over hiërarchische structuren. Wat kunnen zij doen om te herijken? Leo Kerklaan focust als organisatieadviseur op strategisch prestatie- of performancemanagement en publiceert daar regelmatig over. “Veel bedrijven zijn angstig om veranderingen door te voeren.
Industriële bedrijven met een hogere kwaliteit van het management presteren beter. Een hoge productiviteit en meer internationale activiteiten van het bedrijf gaan vaak samen met een hogere managementkwaliteit van de leiding. Dit blijkt uit gezamenlijk onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen en het CBS, op aanvraag van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. De kwaliteit van het management van een representatieve groep van ongeveer 450 grotere industriële bedrijven is in
Hoewel onethisch gedrag vaak wordt toegeschreven aan witteboordencriminelen bovenaan of onderaan de bedrijfsladder, blijkt het middenmanagement ook soms schuld te dragen. Dat is de conclusie uit een studie naar organisatorische veranderingen van onder andere Smeal College of Business. De resultaten van dit onderzoek zijn in het academische tijdschrift Organization Science gepubliceerd. Onethisch gedrag in de telecombranche Uit het onderzoek dat plaatsvond bij een groot telecombedrijf kwamen verschillende tactieken naar voren
“Het enige dat erger is dan getrainde werknemers die je organisatie verlaten, zijn ongetrainde werknemers die blijven”, zei de Amerikaanse autofabrikant Henry Ford ooit. En hoewel dit logisch klinkt gaat het in de praktijk vaak anders. Veel bedrijven hebben namelijk niet het budget om elke werknemer de juiste begeleiding te geven en dan moeten er toch keuzes gemaakt worden. Gaan we investeren in de middenmoot of de high potentials? Die
De zorg. Het domein waarin wordt gewerkt aan het vinden van nieuwe medicijnen, waar voor ongeneeslijke aandoeningen tóch een behandeling wordt gevonden en waarin de werking van menselijk lichaam en geest steeds beter in kaart wordt gebracht. Een veld waar innovatie hoog in het vaandel staat. Of, toch niet? Hoe vooruitstrevend veel medische ontwikkelingen ook mogen zijn, het belangrijke inhoudelijke werk is gebaat bij aandacht voor en kennis over organiseren
Sociologen van universiteiten in Cambridge en Oxford analyseerden de gevolgen van flexibel werk voor werknemers. Ze ontdekten dat ongeveer 4.6 miljoen werknemers in het Verenigd Koningrijk regelmatig te maken hebben met onregelmatige werkuren. Deze uren worden vaak te laat doorgegeven en dit gaat ten koste van hun privéleven en mentale gezondheid. Verkeerde benadering van flexibel werk De onderzoekers zagen deze verkeerde benadering van flexibel werk voornamelijk bij supermarkten en in
Het belang van gedrag bij risicomanagement werd pijnlijk duidelijk bij het ongeluk met de hijskraan in Alphen aan den Rijn. De Onderzoeksraad voor Veiligheid constateerde dat partijen het werk benaderden als een routineklus waarbij de risico’s systematisch werden onderschat en partners zich niet bemoeiden met elkaars voorbereidingen. Deze projectblindheid is een groot risico. Een soft skill als communicatie heeft in het verleden minder aandacht gekregen dan harde kennis en kunde