Logistiek Algemeen
De totale overslag van goederen in de Nederlandse zeehavens is in 2017 met ruim 1 procent gestegen tot 595 miljoen ton. De groei van de zeevaart zat vorig jaar grotendeels in de containervaart. De overslag van natte bulkgoederen (aardolie en aardolieproducten) nam met 3 procent af. De aan- en afvoer van droge bulkgoederen (kolen en ijzererts) bleef nagenoeg gelijk. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers. Containervervoer In
In het eerste kwartaal van 2018 was de omzet in de transportsector 3,8 procent hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder. Dit is het vijfde kwartaal op rij dat de omzet duidelijk hoger was dan een jaar eerder. Alle deelmarkten, op vervoer over water na, lieten een hogere omzet zien. Dit meldt het CBS op grond van nieuwe kwartaalcijfers. Meer omzet voor grootste bedrijfstakken Het goederenwegvervoer, de grootste bedrijfstak
De blockchain is uitgevonden om cryptocurrency te ondersteunen, maar het wordt nu ook al gebruikt voor andere doeleinden. Zo heeft het internationale transportbedrijf DHL in samenwerking met onderzoeksbureau Accenture een rapport uitgebracht over blockchaintechnologie in de logistiek. Hoe zit dit precies? En in hoeverre kan deze technologie de logistieke sector transformeren? Complexiteit van wereldwijde supply chains Wereldwijde supply chains zijn erg complex door een grote verscheidenheid aan stakeholders, verschillende interesses
Een auto die te water raakt is een veelvoorkomend ongeluk in het Nederlandse verkeer. Per jaar belanden zo’n 750 personenauto’s in (on)diep water, waarbij ongeveer vijftig tot zestig Nederlanders komen te overlijden. Ongevallen met auto’s te water lopen vaak ernstiger af dan andere ongevallen, laat onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) zien. Dat blijkt uit het hoge aandeel doden en ziekenhuisgewonden bij auto te water. In het waterrijke
Het goederenvervoer per spoor van en naar Nederland is in 2016 toegenomen tot ruim 37 miljoen ton. Dat is 2,3 procent meer dan in 2015. Van en naar Italië, België, Oostenrijk en Tsjechië namen de goederenstromen toe, terwijl het spoorvervoer met Duitsland, Frankrijk en Zwitserland juist minder werd. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers. Zo’n twee derde van het grensoverschrijdend goederenvervoer per spoor komt van of gaat
Transport en logistiek vormen samen een van de topsectoren van Nederland. Nederland is met name goed in ketenregie, ofwel het ondersteunen van verschillende ketens met dezelfde middelen: infrastructuur, slim organiseren en logistieke kennis. Maar dat wil niet zeggen dat de sector niet moet blijven vernieuwen. De rest van de wereld kijkt naar Nederland, zegt Arthur van Dijk, voorzitter van branchevereniging voor de transport en logistieke sector TLN. “We scoren goed,
Van alle importen die plaatsvinden in de EU, wordt een kwart via Nederland afgehandeld. Het aandeel van Nederland in de Europese export bedraagt ruim tien procent. Enorme hoeveelheden, die ervoor zorgen dat in Nederland hoge eisen worden gesteld aan software voor aangiftes. En de goederenstroom wordt alleen maar groter. “De Douane is de manager van het grensoverschrijdende goederenverkeer”, zegt Frank Heijmann, Hoofd Handelsrelaties bij de Douane. Een algemene opmerking die
Belangrijkste drijvende krachten achter de ontwikkeling van onderhoud en beheer naar vermogensbeheer met total cost of ownership en predictive maintenance zijn kostenbesparing en controle. Met data valt veel te verdienen, maar is die informatie wel altijd nuttig? Vroeger was onderhoud eerder een ambacht dan een techniek: er waren inspecties en ervaren mensen wisten wanneer ze welk onderhoud moesten uitvoeren. Nu ontstaat vermogensbeheer met voorspellende modellen. Het ambacht heeft zich ontwikkeld
Nederlandse vrachtauto’s vervoerden in totaal 657 miljoen ton aan goederen in 2016. Dit is een stijging van 2,5 procent in vergelijking met een jaar eerder. In de afgelopen 10 jaar groeide het wegtransport door Nederlandse voertuigen alleen in 2007 nog sterker (2,9 procent). Dit blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS. Deze stijging in goederenvervoer over de weg is toe te schrijven aan binnenlands vervoer. Bij deze ritten, waarbij goederen
De Nederlandse luchthavens hebben in 2016 voor het eerst de grens van 70 miljoen passagiers bereikt. Een jaar eerder verwerkten Amsterdam Schiphol en de vier regionale luchthavens nog 64,6 miljoen reizigers. Het passagiersvervoer tussen Nederland en Spanje en Portugal nam het meest toe, het vliegverkeer van en naar Turkije nam het meest af. Dit meldt het CBS in de Kwartaalmonitor Luchtvaart over het vierde kwartaal van 2016. Vakanties, tweede huizen