Leiderschap
Hoewel mannen voorheen profiteerden van gendervooroordelen bij het verkrijgen van investeringen voor start-ups, is het tegenovergestelde nu waar bij crowdfunding. Dat is de opmerkelijke conclusie uit een onderzoek van India University. Gendervooroordelen In het verleden was het voor vrouwelijke ondernemers moeilijker om financiering en durfkapitaal voor hun organisatie te regelen. Dit had vaak te maken met het stereotype dat bedrijfsleiders mannelijk moeten zijn. Uit het onderzoek, dat gepubliceerd is in
Bijna elke werknemer heeft weleens te maken gehad met een manager die geen leiderschapskwaliteiten lijkt te hebben. En dit roept natuurlijk de vraag op of hij of zij wel terecht promotie heeft gekregen. Deze kwestie is een direct gevolg van het Peterprincipe dat voor een belangrijke paradox in het bedrijfsleven staat: wanneer je mensen aanhoudend promoveert op basis van hun werkvaardigheden, zullen ze op een gegeven moment in een positie
Vriendjespolitiek is misschien zo gek nog niet. Uit een onderzoek van de Ohio State University blijkt namelijk dat mensen beter samenwerken met bekenden. De sleutel tot een goede samenwerking is dus om werknemers zelf hun teamleden te laten kiezen. Samenwerking vanuit evolutionair perspectief Volgens David Melamed, universitair docent sociologie aan de universiteit, is het belangrijk om te beseffen dat samenwerking vanuit evolutionair perspectief niet logisch is. Hij suggereert namelijk dat
In tegenstelling tot het uitvoerig onderzochte leiderschap van topmanagers is er verbazingwekkend weinig bekend over leiderschap van het middenmanagement, de leidinggevenden van de zeer omvangrijke lagere echelons van organisaties. Bart Voorn onderzocht de afhankelijke positie van het middenmanagement en het effect van verschillende leiderschapsstijlen onder ruim vierhonderd managers en duizenden medewerkers van een retailorganisatie. Voorn promoveert op 11 januari aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zijn onderzoek biedt uniek inzicht in de
Hoewel onethisch gedrag vaak wordt toegeschreven aan witteboordencriminelen bovenaan of onderaan de bedrijfsladder, blijkt het middenmanagement ook soms schuld te dragen. Dat is de conclusie uit een studie naar organisatorische veranderingen van onder andere Smeal College of Business. De resultaten van dit onderzoek zijn in het academische tijdschrift Organization Science gepubliceerd. Onethisch gedrag in de telecombranche Uit het onderzoek dat plaatsvond bij een groot telecombedrijf kwamen verschillende tactieken naar voren
“Het enige dat erger is dan getrainde werknemers die je organisatie verlaten, zijn ongetrainde werknemers die blijven”, zei de Amerikaanse autofabrikant Henry Ford ooit. En hoewel dit logisch klinkt gaat het in de praktijk vaak anders. Veel bedrijven hebben namelijk niet het budget om elke werknemer de juiste begeleiding te geven en dan moeten er toch keuzes gemaakt worden. Gaan we investeren in de middenmoot of de high potentials? Die
In onze sterk veranderende maatschappij liggen publieke leiders meer dan ooit onder een vergrootglas. Hun gezag staat onder druk: kennis en meningen zijn constant beschikbaar en worden breed ingezet, wat de traditionele machtsverhoudingen sterk verandert. Bovendien zorgt de decentralisatie in het sociale domein voor extra druk, zowel binnen de publieke organisaties als de hiermee gemoeide instellingen, opdrachtnemers, en cliënten/patiënten. Verbinden en leiding pakken De Algemene Bestuursdienst – de centrale management-developmentorganisatie
Onze maatschappij verandert sterk en snel. Dit heeft ook veel impact op het openbaar bestuur en de mensen die daar werken. Competentieontwikkeling van deze groep sloot niet altijd aan bij de vragen van de samenleving. Het ontbrak echter ook aan een systematische aanpak om hier verandering in aan te brengen. Om de ontwikkelingen in dit complexe werkveld beter in kaart te brengen, is de Stichting Innovatie, Kwaliteit en Professionaliteit van
Burgerzaken is van oudsher het visitekaartje van de gemeentelijke overheid; het zijn immers de ambtenaren van deze afdeling die het meeste contact hebben met de burger. Die stond vele decennia aan de balie voor bijvoorbeeld een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs en om gezinsuitbreiding te melden. Door de digitalisering van de informatievoorziening neemt het baliebezoek af. Typische baliehandelingen als verhuizen, het sluiten van een huwelijk of overlijdensaangiftes kunnen inmiddels digitaal worden
Het onderwijs van vandaag is per definitie de plek waar wordt gewerkt aan de toekomst van morgen. Voor de meeste kinderen in Nederland is het vanzelfsprekend om in het primair en voortgezet onderwijs hun pad te vinden naar een sociaal leven en hun beroepsloopbaan, en daarbij hun identiteit te vormen. Dit kan een kind niet alleen. Hierachter staan gepassioneerde professionele teams van leraren en begeleiders, in samenwerking met de ouders.