IT - informatietechnologie
Voor bedrijven in de techniek- en ICT-sector is het tekort aan technici en ICT’ers op de Nederlandse arbeidsmarkt al jaren evident. Ook voor jongeren met een aansluitende vakopleiding is al langer goed te merken dat de markt om bepaalde krachten staat te springen. “Op een bijeenkomst voor de installatiebranche krijgt een student installatietechniek zo van vier verschillende bedrijven een baan aangeboden, nog voordat hij of zij het diploma op zak
De omzet van de zakelijke dienstverleners steeg in het vierde kwartaal van 2017 met 5,8 procent ten opzichte van een jaar eerder. Bij de IT-dienstverlening was dat 6,1 procent. De omzetstijging onder de IT-dienstverleners houdt al ruim vier jaar aan. In het derde kwartaal was de stijging nog iets hoger, respectievelijk 6,1 procent en 6,3 procent. Dit meldt het CBS in de kwartaalmonitor zakelijke dienstverlening. Sterkere omzetgroei IT-dienstverleners in 2017,
IT-investeringen worden in de aandelenmarkt vaak gezien als een veilige gok vanwege de invloed die ze hebben op de omzet en winstgroei van bedrijven. Maar onderzoekers van de Chinese University of Hong Kong hebben aangetoond dat IT-investeringen ook voordelig kunnen zijn in obligatiemarkten. Het belang van obligatiemarkten Obligatiemarkten vertegenwoordigen de grootste financieringsbron voor Amerikaanse bedrijven. In 2016 sleepten Amerikaanse bedrijven 1,49 miljard dollar binnen via bedrijfsobligaties. Dit heeft het aantal
Het waarborgen van de continuïteit van een bedrijf is een belangrijke taak van het management van de organisatie. Het in kaart brengen van risico’s en het nemen van maatregelen ter preventie van het optreden van calamiteiten, maar ook maatregelen die bij een calamiteit in werking treden, zouden essentiële processen moeten zijn. Toch heeft lang niet iedere organisatie dat voor elkaar of zelfs maar helder op het netvlies. Business Continuity Management
Iedere organisatie kan geconfronteerd worden met incidenten die de bedrijfscontinuïteit in gevaar brengen. Deze incidenten kunnen niet alleen directe schade veroorzaken doordat de bedrijfsvoering stil komt te liggen, bijvoorbeeld wegens brand, uitval van ICT of cyberhacks, maar ook vertrouwensschade, waardoor klanten mogelijk een andere leverancier gaan zoeken. Om deze reden moeten organisaties zich bewust zijn van de gevolgen van eventuele onverwachte gebeurtenissen, en doen zij er verstandig aan te werken
Met ict als hulpmiddel kunnen scholen in primair en voortgezet onderwijs leerlingen op hun eigen niveau laten werken en beter voorbereiden op de toekomstige gedigitaliseerde arbeidsmarkt. De ict-infrastructuur, aanbod van digitale content, digitale geletterdheid van leraren en docenten, en de gezamenlijke vraag vanuit de sector moeten nog verbeteren. Feit is ook dat scholen al goede resultaten boeken. Techniek zonder inhoud is onnuttig, maar techniek is nuttig voor inhoud, stelt schoolbestuurder
Sinds het begin van de ontwikkeling van informatie- en communicatietechnologie (ICT) is het leven aanzienlijk veranderd. Waar de mens vroeger shows keek op de tv op het moment dat deze werden uitgezonden, kan men nu in de trein op een tablet een show van vorige maand terugkijken via het internet. Waar men vroeger een brief schreef en deze postte, kan men nu informatie delen via e-mail, WhatsApp en in de
Cyberaanvallen, ICT-storingen, extreem weer zijn factoren die bedrijfsprocessen ernstig kunnen verstoren. Business Continuity Management (BCM) is een essentieel bedrijfsproces, want het houdt je bedrijf draaiende als er iets misgaat. NEN-ISO 22301 is de norm voor een solide business continuity managementsysteem die 163 landen hanteren. Oorspronkelijk komt de norm uit het Verenigd Koninkrijk, waar onheil zich begin deze eeuw verkondigde met overstromingen en de gekkekoeienziekte. De Britse overheid verplichtte onder meer
In het platform Edu-K maken publieke en private partijen (brancheorganisaties van educatieve uitgeverijen, distributeurs, softwareleveranciers en koepelorganisaties van primair en voortgezet onderwijs: PO-Raad en VO-raad) afspraken over de automatisering van het onderwijs. Deze samenwerking is niet vanzelfsprekend. Zowel nationaal (in vergelijking met andere domeinen en sectoren) als internationaal is het bijzonder dat partijen elkaar vinden en periodiek overleg hebben, ook over voortgangsinformatie. Daarbij is de eerste vraag die zij behandelen:
De manier waarop gemeenten communiceren, is door ontwikkelingen in de informatietechnologie de afgelopen jaren ingrijpend veranderd. Communicatie – intern en extern – en allerhande transacties verlopen steeds vaker digitaal. Er is minder face-to-face contact, maar informatie is online op elk moment op te roepen. Hierdoor zijn verwachtingen van burgers en ondernemers van de gemeentelijke dienstverlening sterk veranderd. Digitalisering van de communicatieprocessen Digitalisering van de communicatieprocessen binnen gemeenten gebeurt aan de