Drie jaar geleden besloot AkzoNobel uit Hengelo over te stappen naar Linde heftrucks. Sinds die eerste dag willen de chauffeurs niets anders meer. “Wij rijden fulltime op de heftrucks. Vijftig procent hiervan bestaat uit achteruitrijden. Voorheen leverde ons dit veel rugklachten op doordat de heftrucks van een ander merk niet vanuit ergonomisch oogpunt gebouwd zijn. De ergonomische stoelen op de Linde heftrucks ‘veren’ mee als wij ons lichaam draaien. Rugklachten zijn daarmee verleden tijd”, aldus Mike van Stein Callenfels, Operator Autoverlading bij AkzoNobel.
Ondersteunen van het lichaam
Ook Tino van Essen, productmanager bij MotracLinde, bevestigt dit. “Bij Linde begrijpen ze dat de heftruckchauffeur het belangrijkste is. Daarom besteden zij heel veel tijd aan het ontwerpen van heftrucks die het lichaam van de chauffeur ondersteunen. Ieder type heftruck wordt dan ook, voordat deze op de markt komt, optimaal getest.
Testchauffeurs van Linde rijden 800 draaiuren per serie op de heftrucks. Naar aanleiding van hun feedback wordt de heftruck aangepast. Daarna wordt opnieuw getest en zo wordt het proces uitontwikkeld totdat er een zeer goed product staat. Door met personen te testen in plaats van met robots, zijn de Linde heftrucks optimaal ergonomisch ontworpen. En dat zie je terug in de tevredenheid van heftruckchauffeurs.”
Voordat AkzoNobel met Linde heftrucks reed, kampten chauffeurs met extra belasting van de benen. “Alle handelingen om de heftruck te bedienen deden we met de pedalen. Gevolg hiervan was dat we regelmatig kramp hadden door overbelasting”, zegt Van Stein Callenfels. Linde heftrucks bevatten, in plaats van pedaalbesturing, een joystick waarmee de chauffeur de heftruck bedient. Deze joystick zit op een speciale armsteun, die ervoor zorgt dat de arm en pols volledig ondersteund worden.
Veiligheid als basis voor gezondheid
Niet alleen ergonomie, maar zeker ook veiligheid draagt bij aan de gezondheid van de heftruckchauffeur. Daarom heeft AkzoNobel haar 30 heftrucks met de Linde BlueSpot besteld. Wanneer de heftruck achteruitrijdt geeft de BlueSpot een zeer specifiek, blauw gecentreerd licht op de vloer, hetgeen voetgangers op tijd waarschuwt dat er een heftruck aan komt. Op deze manier kan men veilig anticiperen op de situatie.
Fleet Managementsysteem
Ook heeft AkzoNobel haar heftrucks uitgerust met Connect Desk. Dit managementsysteem houdt bij wie op welke heftruck rijdt, wat de productiviteit is en hoe het voertuig wordt gebruikt. Connect Desk geeft de heftruckchauffeur ownership over zijn eigen heftruck. Iedere chauffeur heeft een persoonlijke ID-tag waarmee hij inlogt op de heftruck. Voordeel van Connect Desk is dat iedere gereden schade automatisch geregistreerd wordt.
Wanneer er meerdere chauffeurs aan één heftruck zijn toegewezen, is precies terug te halen wanneer en door wie er welke schade gereden is. “We zien dat onze chauffeurs het ownership serieus nemen. Ze zijn zeer zuinig op hun heftruck en maken zo weinig mogelijk schade”, aldus Jan Leuverink, Logistiek Manager bij AkzoNobel.
Bijkomend voordeel van Connect Desk is dat wanneer er met flexwerkers wordt gewerkt, deze voor een bepaalde tijd aan een heftruck toegewezen kunnen worden. Met één klik is alle data terug te zien. Bovendien krijgt de klant inzicht in de gegevens van de vloot en kan daardoor anticiperen op een optimaal en efficiënt vlootbeheer met kostenverlaging als resultaat.
De beschikbare data kunnen bijvoorbeeld aantonen dat hetzelfde werk met minder heftrucks en/of fte’s gedaan kan worden. Ook de schadereductie draagt bij aan lagere kosten. “Wij zijn zeer tevreden met Connect Desk”, aldus Leuverink. Connect Desk kan achteraf, ook op niet-Linde heftrucks, geplaatst worden.
No comments!
There are no comments yet, but you can be first to comment this article.