Is jouw bedrijf op de huidige locatie uit zijn jasje gegroeid? Dan kun je ervoor kiezen om te verhuizen.
Wanneer je een groter pand betrekt, kun je de komende jaren namelijk weer vooruit. Helaas kost verhuizen behoorlijk wat geld. Dit is zeker het geval als je een nieuw bedrijfspand koopt. Je moet dan immers met een flinke zak geld over de brug komen. Kun je de aankoop niet financieren met eigen vermogen? Laat het er dan niet bij zitten, maar vraag een zakelijke hypotheek aan. Dankzij zo’n lening is het toch mogelijk om een nieuw bedrijfspand te kopen. Om jou een handje te helpen, vertellen wij je hier in drie eenvoudige stappen hoe je een zakelijke hypotheek aanvraagt.
Stap 1: Bereken hoeveel geld je nodig hebt en wat een hypotheek jou kost
Voordat je een zakelijke hypotheek aanvraagt, raden wij je aan te bereken hoeveel geld je nodig hebt. Helaas doen veel ondernemers dit niet. Hierdoor wordt er vaak lukraak een geldbedrag geleend. Sommige ondernemers lenen aanzienlijk meer dan ze daadwerkelijk nodig hebben. Hier lijkt op het eerste gezicht misschien niets mis mee, maar prettig is het allerminst. Omdat je een groter bedrag leent, betaal je ook meer rente. Een geldverstrekker berekent namelijk rente over het gehele bedrag dat je leent. Leen je te veel geld? Dan kost een zakelijke hypotheek jou onnodig veel.
Bereken overigens niet alleen hoeveel geld je nodig hebt, maar ook wat een zakelijke hypotheek jou gaat kosten. Een veelgemaakte fout hierbij is dat ondernemers alleen kijken naar de aflossing. Je lost iedere maand inderdaad een deel van de hypotheek af, maar je betaalt daarnaast rente. Dit bedrag komt bovenop de maandelijkse aflossing. Hierdoor vallen de kosten per maand hoger uit. Vergeet dit niet mee te nemen in jouw berekening. Zodoende voorkom je dat je straks ineens (veel) meer moet betalen dan je aanvankelijk dacht.
Stap 2: Zorg dat je bekend bent met de looptijd
Weet je inmiddels hoeveel geld je nodig hebt en heb je berekend wat een zakelijke hypotheek jou per maand kost? Dan ben je er nog niet. Nee, want je moet namelijk ook bekend zijn met de looptijd. De maximale looptijd van zo’n zakelijke lening is meestal 10 jaar. Hierdoor denk je mogelijk dat je het geleende geld ook binnen 10 jaar terug moet betalen. Toch is dit niet het geval. Althans, niet als je een zakelijke hypotheek afsluit bij ABN AMRO. Het aflosschema van deze geldverstrekkers is namelijk gebaseerd op 20 jaar. Hierdoor moet jij ervoor zorgen dat je aan het einde van de looptijd de helft van jouw zakelijke hypotheek hebt afgelost. Het resterende deel herfinancier je met een nieuwe lening of los je af met eigen middelen.
Stap 3: Zoek een geschikte geldverstrekker en dien een aanvraag in
Wanneer je weet hoe jouw zakelijke hypotheek eruit moet zien, ga je op zoek naar een geschikte geldverstrekker. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan, want je kunt vandaag de dag uit een groot aantal geldverstrekkers kiezen. Maak daarom altijd eerst een vergelijking voordat je de knoop doorhakt. Dankzij zo’n vergelijking heb je direct inzichtelijk hoeveel een zakelijke hypotheek jou kost. Vergeet niet om naar de voorwaarden te kijken voordat je een aanvraag indient. Kijk daarnaast naar de manier waarop je een aanvraag indient. Moet je hiervoor langskomen bij een geldverstrekker of kan alles online? Online een zakelijke hypotheek aanvragen is vaak een stuk makkelijker. Je hoeft er de deur immers niet voor uit en je dient een aanvraag in op het moment dat het jou uitkomt.