B2B Commerce, ook wel B2B e-commerce of business-to-business e-commerce genoemd, betreft alle digitale ordertransacties tussen bedrijven. Het maakt hierbij niet uit of die orders online of offline verlopen. Veel organisaties in het B2B-segment worstelen nog met het digitaliseren van hun salesorganisatie en slechts 30% van hun orders verloopt volledig online.
Het overgrote merendeel van B2B Commerce verloopt dus niet via een B2B webshop, maar gaat nog altijd via remote sales of offline via de accountmanager. Met name voor grote en complexe bestellingen is toch (nog) vaak de kennis en ervaring van een sales-professional nodig. Terwijl online bestellingen vaak vlot verlopen – met enkele muisklikken belandt de bestelling in je online boodschappenmandje – verloopt bij offline sales het traject vaak nog minder soepel.
Zo werken sales teams nu nog in verschillende systemen (Excel, ERP’s, CRM’s, et cetera) en worden offertes en aanpassingen vaak meerdere keren over en weer gemaild naar klanten. Fouten liggen voortdurend op de loer en het proces is zeker niet snel en ook niet transparant. Bovendien komt data uit verschillende funnels niet samen, waardoor er geen totaalbeeld van de klant beschikbaar is. De informatie die is verkregen via het sales-kanaal wordt namelijk ergens anders vastgelegd dan de informatie over de online sales. Dit kan – en moet – anders.
Met een geïntegreerd platform voor al je kanalen, gekoppeld aan al je relevante systemen, optimaliseer jij je volledige salesproces. Zo bied je jouw klanten een koopervaring die vergelijkbaar is met B2C. En dat is precies wat zij verwachten.
Belangrijkste voordelen van een B2B Commerce-platform
Alle data over je offline en online sales samenbrengen in één B2B Commerce-platform biedt enorme voordelen, zowel voor de verkopende partij als de kopende partij.
- Verhoog je efficiency
- Laat je omzet groeien
- Reduceer fouten in je bestelproces
- Verbeter je klantrelaties
- Verbeter samenwerking tussen markering & sales
- Future-proof technologie
- Maximale keuzevrijheid in front-ends
- Iedere klant een eigen selfservice portal
- Maximale digitale ondersteuning van je salesteam
Omdat alle bestellingen digitaal worden verwerkt in één geïntegreerd platform, wordt de inkoopefficiëntie verbeterd voor fabrikanten, distributeurs, groothandelaren en andere soorten B2B-verkopers. Door e-commerce en offline sales bij elkaar te brengen, realiseer je meer omzet, reduceer je het aantal fouten in het bestelproces en verbeter je je klantrelaties. Bovendien laat je je e-commerce en offline sales naadloos in elkaar overlopen.
Met een geavanceerd Commerce-platform dat gebruikmaakt van state-of-the-art technologie zet je je concurrentie op achterstand. Kies voor een platform gebaseerd op de MACH-architectuur. MACH staat voor Microservices, API-first, Cloud-native en Headless.
Voordelen van een Headless Platform
Experts zijn het er over eens: Headless heeft de toekomst. Bij deze e-commerce-architectuur is de front-end losgekoppeld van de back-end, wat maximale keuzevrijheid met zich meebrengt. De achterkant kan aan vrijwel ieder CMS of ander verkoopkanaal gekoppeld worden, zodat B2B eindelijk een B2C-ervaring kan bieden aan klanten. Marketeers blij, developers blij. Die laatsten zijn namelijk verzekerd van het best-of-breed back-end platform voor alle B2B-functionaliteiten. Headless Commerce biedt dus the best of both worlds.