Een vraagstuk waar HR professionals vaak mee te maken krijgen, is hoe de medewerkers te motiveren zijn teneinde langer in dienst te blijven. Helemaal nu de krapte op de arbeidsmarkt een toenemende druk legt op dit vraagstuk, lijken cadeaukaart uitgevers te profiteren. Volgens vele onderzoeken is de beste vorm van motivatie een inhoudelijke die komt vanuit de leidinggevende, maar externe prikkels leveren een onmiskenbare bijdrage. De cadeaukaart is een middel die snel in populariteit stijgt, naast bedrijfsuitjes en zakelijke tripjes naar het buitenland.

Sinds kort is bovendien er een mogelijkheid om alsnog een compensatie te krijgen voor een verlopen cadeaukaart.

Verruiming van WKR regeling

De limiterende factor in Nederland is de werkkostenregeling, ook wel bekend als de WKR. Binnen deze regeling mochten werkgevers tot 2019 slechts 1,2% belastingvrij van het totale fiscale loon besteden aan onbelaste vergoedingen voor werknemers. Per 1 januari 2020 mogen werkgevers tot € 2.000 aan onbelaste vergoedingen geven. Deze verruiming geldt voor de eerste € 400.000 van de loonsom. Daarom levert deze vooral een voordeel voor mkb bedrijven op. Naar verwachting profiteren leveranciers – eveneens veelal mkb – van deze verruiming.

Deze WKR wordt de ‘vrije ruimte’ genoemd. Over het bedrag boven de vrije ruimte wordt echter wel loonbelasting betaalt, in de vorm van een eindheffing van 80%. HR medewerkers krijgen dus meer vrijheid binnen hun incentive programma’s.

Feestdagen

Het kerstpakket of eindejaarscadeau is een goed gebruik voor de meeste bedrijven. HR medewerkers krijgen deze taak veelal toebedeeld. Dit wordt ervaren als geen eenvoudige klus, waarbij overheidsinstellingen die meer dan €50.000 besteden aan het eindejaarsgeschenk bovendien verplicht om een aanbesteding uit te schrijven via tendernet.

Een cadeaukaart is voor een bedrijf een veilige en snelle keus. Vooral de cadeaukaarten met veel keuzevrijheden zijn in trek aangezien wensen onder het personeel sterk uiteenlopen.

Korting en verlopen cadeaukaarten

Diverse uitgevers van cadeaukaarten geven fikse kortingen die soms oplopen tot wel 20% over de cadeaukaartwaarde. Dit is mogelijk aangezien er wordt ingespeeld op een hoog percentage verlopen cadeaukaarten. Een goed voorbeeld is een verlopen restaurant cadeaubon waar veel medewerkers na een tijdje mee zitten.

Wettelijk gezien is de geldigheidsduur van cadeaubonnen minimaal 1 jaar, en afhankelijk van de regels van de uitgever kan dit langer zijn – korter is niet toegestaan.

Naar schatting verloopt er jaarlijks ruim 200 miljoen euro aan waarde, waarbij slechts een klein deel van de uitgevers coulant blijken te zijn. Instanties als BVCNL, GCVA en IMA Europe strijden voor een gezonde balans tussen de belangen van de consument en de bedrijven die de cadeaukaarten uitgeven.