Het is een steeds lastigere opgaven om op een creatieve maar vooral originele manier reclame te maken. De concurrentie binnen het bedrijfsleven is killend, en bedrijven moeten steeds meer reclame maken en campagnes voeren voor een steeds kleiner stukje marktaandeel. Echter zijn er weldegelijk nog goede manieren om reclame te maken waarmee er daadwerkelijk een voorsprong gecreëerd wordt op de concurrentie. Welke manieren er allemaal mogelijk zijn, zocht Mijn Zakengids voor je uit.
One team
Het is belangrijk dat je als bedrijf uitstraalt dat je 1 team bent. Op bijvoorbeeld evenementen of op de werkvloer kan je van je eigen personeel wandelende reclame maken doormiddel van bedrijf gepersonaliseerde t-shirts. Het wekt een sterke bedrijfsuitstraling, het is opvallend en doormiddel van een creatief ontwerp zal het de nieuwsgierigheid opwekken bij potentiële nieuwe klanten. Echter zou je het ook als bedrijf iets kleiner aan kunnen pakken door gepersonaliseerde keycords bij de uitrusting van je personeel te voegen, een subtiele maar toch effectieve manier van reclame maken voor het bedrijf.
Betrokken klanten
Klanten voelen zich graag betrokken bij een bedrijf. Daarom is het belangrijk dat je interactief bezig blijft met je klanten zodat ze niet overstappen naar een concurrent of een substituut van jouw product of service gaan gebruiken. Er zijn zowel online als offline mogelijkheden om in contact te blijven met de klant. Online is deze dagen de goedkoopste en makkelijkste optie. Zo zou je via verschillende sociale mediakanalen vragen kunnen stellen aan je klanten wat zij nu precies verwachten van de aangeboden producten of services. Ook zouden er bijvoorbeeld QR-codes op verpakkingen of facturen gedrukt kunnen worden wat de klant naar een websitepagina brengt waar zij tips of opmerkingen achter kunnen laten. Mensen laten namelijk graag hun mening horen en op deze manier zorg je er als bedrijf voor dat je betrokken blijft en daarnaast ook nog is wat marktinformatie wint wat weer van toepassing kan zijn in toekomstige bedrijfsplannen.
Offline zijn er wat minder, maar ook zeker nog goede voorbeelden. Zo zou je een beloningssysteem kunnen ontwikkelen voor terugkerende klanten. Op het moment dat de klant weet dat ze bij terugkeren naar de winkel sparen voor gratis artikelen of een hogere korting dan blijft de winkel dus in gedachten en komt de klant eerder terug. Deze tactiek zorgt vaak nog voor mond tot mond reclame wat ervoor zorgt dat de naamsbekendheid van het bedrijf een boost krijgt in de regio.
SEO en SEA
SEO en SEA zijn twee termen waar je tegenwoordig niet meer onderuit komt. Er zijn hele strategieën waarmee bedrijven boven aan de zoeklijsten komen binnen in google. Maar ook binnen de google search technieken zijn er meerdere creatieve manieren om je website of webpagina meerdere rankings omhoog te krijgen en dus eerder gevonden te worden op google door nieuwe potentiële klanten.
Zo wordt linkbuilden nu vaak nog gezien als een project waar je een bedrijf betaald om een aantal links geplaatst te krijgen op specifieke websites. Echter is het zo dat er vele websites opzoek zijn naar samenwerkingen met websites en platformen om ook hoger te komen binnen de google search machine. Op verschillende creatieve manieren zou je als bedrijf samenwerkingen aan kunnen gaan en bijvoorbeeld een blog delen met elkaar zodat de SEO-score voor beide bedrijven weer omhoog gaat.
Al met al blijft het in deze economische tijd erg lastig voor bedrijven om zich te onderscheiden. Tijdens de corona hebben wij kunnen constateren dat er hele bedrijven gerund kunnen worden vanuit de slaapkamer, maar toch komt langzaam alles weer op gang en gaan de mensen op kantoor werken. Daarom is het belangrijk om hier nu op in te spelen en kleine aanpassingen binnen je bedrijf zijn marketing plannen door te voeren, want zo neem je toch een stap vooruit terwijl de concurrentie blijft staan.