Big Data
Sinds de opkomst van het internet worden steeds meer bedrijfsprocessen gedigitaliseerd. Het gevolg hiervan is dat de zogenaamde paper trail omgezet wordt in een digital trail. Deze digital trail bestaat uit grote hoeveelheden data. Deels gaat het om onbelangrijke informatie, zoals e-mails die voor verzenden zijn weggegooid (te vergelijken met een propje papier in de prullenbak). Echter bevat een groot deel van de opgeslagen data wel degelijk waarde. Waarde die
Digitale marketing stelt ondernemingen in staat om (een deel) van hun marketing via online en interactieve media te realiseren. Data-analyse vormt een bron van kennis voor deze vorm van marketing. Langetermijndoelen zoals het opbouwen van een duurzame relatie met de klant, waarbij vertrouwen de basis vormt, staan bij digitale marketing centraal. De verschillende vormen van digitale marketing kunnen een bijdrage leveren aan het zo goed mogelijk inspelen op de behoeftes
Datastromen nemen snel in omvang toe. Voor bedrijven en organisaties is het belangrijk om deze data om te zetten in business intelligence, zodat zij hun strategie en daarmee concurrerende positie kunnen verbeteren. Maar uit onderzoek van onderzoeksinstelling Gartner blijkt slecht 15 procent van de bedrijven wereldwijd data zó weet te exploiteren dat het concurrentievoordeel inderdaad wordt geïnd. Hoe kan het beter? Wat is Business Intelligence? Vijftien procent is mager, vindt
Liever ‘smart data’ dan ‘big data’, vindt Jacques Adriaansen, Business Improvement Thought Leader bij Every Angle. Want big data hebben potentie, maar dat moet er wel uitgehaald worden. Dat is niet eenvoudig. Big data hebben potentie, maar u plaatst kanttekeningen. Kunt u dat toelichten? “Het staat buiten kijf dat big data potentieel hebben, maar het is complexe materie. Als ik bij bedrijven en organisaties kijk, zie ik dat ze moeite
Big data: wat kun je ermee en hoe gebruik je het in je voordeel? Sjoerd van Middelkoop van Expertum geeft zijn visie. Wat is het nut van datamanagement en big data? “Het doel van big data is het creëren van waarde uit een combinatie van gegevens die op het eerste gezicht alleen operationele waarde lijken te hebben. Een goed voorbeeld hiervan is het combineren van gestructureerde ERP-data met sensordata vanuit
De hoeveelheid data neemt toe, evenals de bronnen van waaruit data afkomstig zijn en de verscheidenheid aan kwaliteit. Hoe manage je deze data goed en hoe kun je het in je voordeel gebruiken? Thierry Bruyneel is partner bij Delaware Consulting en Head of Innovation & Big Data. Hij brengt letterlijk en figuurlijk orde aan in de materie. Een data-driven strategy: wat is de stand van zaken als het gaat om
Intelligent gebruik van data kan concurrentievoordeel opleveren, maar een data-analyse alleen is niet genoeg. Om de concurrentie voor te blijven, moet je nieuwe verbanden leggen, de markt doorgronden, trends ontdekken en bestaande en nieuwe klantgroepen aanspreken. Dat kan met behulp van voorspellende analyses, zeggen Jeroen de Haas en Serge Beniers, oprichters en directieleden van Bright Cape. Hoe werkt Predictive Analysis? De Haas: “Het gaat om het herkennen van patronen op
Bedrijven en organisaties worden meer en meer geconfronteerd met grote hoeveelheden data, in allerlei vormen. Wat kunnen ze met deze data en móeten ze er eigenlijk wel iets mee? Eric van Heck, professor Information Management and Markets aan de Erasmus University (RSM), zucht eens flink na de vraag wat Big Data nu eigenlijk is. Het begrip laat zich namelijk lastig vangen in een definitie waar iedereen het over eens is.
Als organisatie verzamel je heel wat gegevens. Wie weet hoe hij al die eentjes en nulletjes in kaart moet brengen en verbanden gaat ontdekken, kan zijn concurrentie daarmee een stuk slimmer af zijn. Big Data is uiterst geschikt om trends te herkennen, in kaart te brengen en op te volgen. Topprioriteit voor Big Data Het verzamelen van gegevens en het combineren daarvan zou topprioriteit moeten hebben bij organisaties. Dat vindt