Volgens een onderzoek van onder andere de University of Arts Helsinki creëert een combinatie van voedsel, verlichting, kleuren, meubels, sfeer, geluid en omgeving een multisensorische ervaring die het consumentengedrag positief kan beïnvloeden.
De voorlopige resultaten tonen bijvoorbeeld aan dat natuurgeluiden op de groente- en fruitafdeling een duidelijke invloed hebben op de verkoopcijfers. In de eerste week van het experiment werd er namelijk 20 procent meer groene en fruit verkocht, en de week daarop een extra 13 procent.
Beïnvloeden van consumentengedrag
Tijdens het tweejarige project, dat plaatsvond in Finland, werd de impact van bepaalde factoren op het consumentengedrag onderzocht. Dit kunnen de voedselpresentatie, de verlichting en eigenlijk alle andere omgevingskenmerken zijn. Hiervoor gebruikten de onderzoekers verschillende methoden uit onder andere de voedingswetenschap, de sociologie, de architectuur en de bedrijfseconomie. Zo wilden de onderzoekers tot inzichten komen die toegepast kunnen worden in de gezondheids- en voedselindustrie (voornamelijk in supermarkten en restaurants).
Multisensorische ervaring in supermarkten en restaurants
“Door het optimale geluid voor supermarkten te achterhalen, waren we in staat om het persoonlijke en sociale gedrag van consumenten te beïnvloeden”, zegt onderzoeker Heikki Uimonen. “We hebben samen met de klanten de gebouwen en de apparatuur beoordeeld om erachter te komen wat er ontbrak of verbeterd moest worden aan het akoestische ontwerp.”
De onderzoekers kwamen erachter dat het muziekvolume, de akoestische aspecten van de omgeving en de emotionele associatie die muziek opwekt een belangrijke rol moeten spelen in het algehele ontwerp van een restaurant. Daarnaast toonden ze aan dat de lunchtijd grotendeels wordt bepaald door het sociale aspect, dat versterkt kan worden door omgevingsfactoren zoals muziek.