In het afgelopen decennium is content marketing een belangrijke discipline geworden in het communicatievakgebied, en er worden steeds meer journalisten en redacteurs ingehuurd om blogs, nieuwsbrieven en andere teksten te schrijven. Maar wat is content marketing eigenlijk? En hoe kan het optimaal toegepast worden?
Content marketing
Het idee is simpel: trek potentiële klanten aan met content die relevant is voor elke fase van de customer journey, en pluk vervolgens de vruchten van de expertise die je als bedrijf uitstraalt. Met de nieuwste online technologieën en tools is het een erg kosteneffectieve manier om klanten te bereiken en omzet te genereren. Maar hoe mooi de strategie ook lijkt, de resultaten mogen niet uitblijven. Welke 4 regels moeten content marketeers dus in het achterhoofd houden om de hoogst mogelijke resultaten te behalen?
1. De aandacht raakt na drie minuten en twee pagina’s verloren
Het is geen geheim dat mensen op het internet gebombardeerd worden met informatie, en er zijn steeds meer apparaten aan het internet verbonden. Dit heeft er volgens een onderzoek van Temple University voor gezorgd dat mensen een kortere spanningsboog hebben en informatie sneller wegfilteren. Het is dus essentieel om de aandacht van de lezer vroeg te grijpen, en dit kan het best in drie minuten en twee pagina’s aan leeswerk. Zorg er dus voor dat je snel de aandacht van de lezer grijpt.
2. Het aandeel van mobiele apparaten wordt overschat
Het wijdverspreide gebruik van smartphones, tablets en andere mobiele apparaten heeft het idee gewekt dat er steeds minder gebruikt wordt gemaakt van computers. Dit is echter niet altijd het geval: de content wordt wel mobiel bekeken, maar het merendeel van de daadwerkelijke aankopen wordt nog via de desktop gedaan. In plaats van het focussen op één medium, is het dus verstandiger om content te maken die voor zowel mobiel als desktop geschikt is.
3. Er is geen ideale dag van de week
Er worden veel beweringen gedaan over de beste dag om content te plaatsen. Zo blijkt uit een onderzoek van HubSpot dat maandag en donderdag de beste dagen zijn, maar op andere websites wordt woensdag weer genoemd. Natuurlijk is het niet verstandig om B2B-content in het weekend te publiceren, maar afgezien daarvan is het verschil nagenoeg verwaarloosbaar. Richt je dus niet op één tijdstip, want dit zorgt ervoor dat er bepaalde kansen blijven liggen. In plaats daarvan is het beter om prioriteiten te stellen op basis van de betrokkenheid van potentiële klanten.
4. Casestudies hebben de voorkeur
Content marketeers spenderen veel tijd aan het creëren van content, maar het is niet altijd duidelijk welke content de beste resultaten oplevert. Jayson DeMers, directeur van AudienceBloom – een van de toonaangevende bedrijven in de content marketing – wijst op de voordelen van casestudies om de conversie te verhogen. Volgens hem willen potentiële klanten namelijk liever lezen wat anderen met producten of diensten doen dan de standaard verkooppraatjes.