Veiligheid en efficiëntie zijn al jaren drukkende kwesties in de bewaking van de Europese buitengrenzen. Maar door de drastische toename van migranten en vluchtelingen staat deze problematiek steeds hoger op de agenda. Nu wordt er ook eindelijk wat mee gedaan: VTT Technical Research of Finland heeft in samenwerking met partners een aantal best practices ontwikkeld voor geautomatiseerde grenscontrole. Dit project, genaamd FastPass, moet de veiligheid, snelheid, kosteneffectiviteit en betrouwbaarheid van de grensbewaking in de Europese Unie verhogen.
Selfservice bij de douane
Selfservice bij de douane klinkt niet direct als een systeem dat veiligheid en betrouwbaarheid garandeert, maar het wordt toch steeds vaker toegepast. Het idee erachter is dat dit een snellere grenscontrole faciliteert en dus kortere wachttijden, maar tegelijkertijd ook de veiligheid en kosteneffectiviteit bevordert. Als er overal binnen de Europese Unie dezelfde apparatuur gebruikt wordt, is er meer sprake van Europese harmonie in de grensbewaking. Dit moet ervoor zorgen dat het systeem minder gevoelig is voor “compatibiliteitsfouten”. Maar de keerzijde is dat deze beveiliging makkelijker omzeild kan worden bij veiligheidsdefecten. En dit geldt dan natuurlijk voor alle landen in de Europese Unie.
Geautomatiseerde grenscontrole
Het automatische grenssysteem is ontwikkeld als wereldwijd model voor toekomstige alternatieven. En de Finse overheidsinstantie zal ook een model ontwikkelen voor de technische implementatie en de compatibiliteit van deze systemen. Het moet gaan om een ethisch verantwoorde oplossing waarbij privacy en duurzaamheid gerespecteerd worden. Dit zal het managen van beveiligingsrisico’s makkelijker maken bij de buitengrenzen van de Europese Unie, en verhoogt de capaciteit van de autoriteiten die migratiestromen moeten controleren.
“Tijdens het project hebben we de risico’s en zwakheden van geautomatiseerde grenscontrole geëvalueerd bij het identificeren van individuen,” zegt projectleider Sirra Toivonen. “We hebben systemen ontwikkeld die succesvol getest zijn op verschillende vliegvelden, cruiseschepen en landgrenzen. Daarnaast hebben we alarmsystemen gecreëerd op basis van intelligente data processing.” Dit is een overkoepelende term voor het verwerken van data voor onderzoeksdoeleinden.
Kansen van FastPass
“FastPass biedt een geweldige kans om onze vingerafdruktechnologie door te ontwikkelen in samenwerking met andere bedrijven en organisaties,” zegt Jukka Hosio. Ze is directeur van het Finse technologiebedrijf Deltabit Oy. “Het project heeft de ontwikkeling van nieuwe functies in onze besturingssoftware mogelijk gemaakt, waardoor we sneller kunnen reageren op de groeiende behoefte van de klant,” stelt Petri Bäckström, directeur van het Finse surveillancebedrijf Mirasys Oy.
Hoewel het vrij zeker is dat de zelfbedieningsmachines worden ingevoerd, moeten passagiers nog wennen aan deze nieuwe ontwikkeling. Wanneer passagiers zich efficiënter over de landgrenzen begeven, kan de douane zich specifieker focussen op migranten en vluchtelingen die nader onderzoek vereisen.
Meewerkende partijen
De innovatieve modellen van FastPass zijn getest op een Oostenrijks vliegveld, een Griekse haven en bij de Roemeense landgrens. Het project werd gecoördineerd door het Austrian Institute of Technology, maar Finse bedrijven en organisaties leverden de grootste bijdrage aan expertise. Andere meewerkende partijen kwamen uit Duitsland, België, het Verenigd Koningrijk, Polen, Griekenland en Litouwen.