Vandaag de dag ben je slechts een muisklik verwijderd van je gewenste boeken, kleding en huishoudapparatuur. Het logistieke proces erachter is bij veel bedrijven echter nog niet zo gedigitaliseerd. In de Amazon Robotics Challenge werd duidelijk dat dit in de toekomst gaat veranderen. Het team van het Karlsruhe Institute of Technology (KIT) demonstreerde hoe robots ingezet kunnen worden in distributiecentra.
“Het was een spannende week waarin we verschillende uitdagingen zijn aangegaan en veel hebben geleerd,” zegt teamleider Kai Markert. “Een buitenkans voor ons jonge team om te concurreren met de beste ter wereld in Japan.” Het team behaalde de 7e plaats in de internationale competitie.
Robots in distributiecentra
Het team presenteerde een innovatieve wijze om producten te ordenen. In plaats van een normale stelling gebruikten ze horizontaal geplaatste dozen. Sommigen hiervan kunnen verschoven worden zoals laden, waardoor er meerdere verdiepingen mogelijk zijn.
Hoewel de opslagruimte van dit systeem op het eerste gezicht kleiner lijkt, kan het makkelijk uitgebreid worden. In het toekomstige magazijn kan een tweede robot namelijk de dozen aanvullen of verplaatsen.
“Doordat de technische limieten van de huidige distributiecentra zijn bereikt, wilden we een compleet nieuw systeem ontwikkelen. Met ons nieuwe systeem kunnen we optimaal gebruikmaken van de voordelen van de robotarm,” stelt Markert.
Bewegingsplanning en lasercontrole
Het systeem kan alle handelingen zoals het opzoeken en oppakken van producten uitvoeren vanaf het plafond van het magazijn. Door middel van bewegingsplanning en lasercontrole kan het proces dan steeds efficiënter verlopen.
Voor ongrijpbare producten is er een zuigsysteem aan de robotarm toegevoegd. Het systeem bepaalt zelf welke methode gebruikt moet worden. Dit wordt gefaciliteerd door een camera die twee- en driedimensionale beeldinformatie levert. Met behulp van beeldherkenningssoftware worden de producten opgezocht en leert het systeem zelf om grippunten te bepalen. Dit wordt op basis van de positie en omvang van het product berekend.