Big data leiden tot betere beslissingen
Big data zijn niet eng. Data zijn er altijd al geweest. Het volume verandert, maar data blijven data. Door het benutten van de nieuwste technieken en de verschillende soorten beschikbare data ontstaat nieuwe waarde voor ondernemers. En daar liggen de kansen, stellen Jordy de Jong en Elwin Kamp, managing director en manager business intelligence van Incentro. Hoe belangrijk zijn big data voor ondernemers? De Jong: “Met reeds beschikbare technieken kun je meer waarde creëren binnen je organisatie dan voorheen. Je gebruikt moderne technologieën voor de opslag, de verwerking en de analyse van data. Hierdoor kun je patronen en verbanden in kaart brengen en de relatie met je klant of je bedrijfsprocessen en producten verbeteren. ‘Vingertoppengevoel’ is belangrijk, maar sturen op ‘keiharde’ informatie is beter.” Zijn er valkuilen? Kamp: “Veel bedrijven willen aan de slag met big data, maar weten niet precies hoe ze moeten omgaan met die nieuwe concepten en technieken. Een valkuil is het overslaan van stappen richting volwassenheid in datagebruik. Zonder de context te kennen, kun je je volwassenheid moeilijk inschatten. Als je de hele organisatie mee wilt nemen, draagvlak wilt creëren, dan moet je zorgvuldig de verschillende stappen doorlopen. Bij een heel concrete vraag kun je naar
-
Big data als bron waardecreatie
Door de digitalisering van de samenleving, vooral door de opkomst van social media en het toegenomen gebruik van mobiele apparaten,
-
Een jaar meldplicht datalekken
De invoering van de meldplicht datalekken op 1 januari 2016 heeft een duidelijk signaal afgegeven naar ondernemend Nederland. Een signaal
-
Maak het cybercriminelen moeilijk door logisch na te denken
Het is de grootste misvatting binnen het mkb: de gedachte ‘wie hackt mij nou?’. Het idee niet interessant te zijn
-
Data en gezondheidszorg: niet vanzelfsprekend
Als het gaat om het delen van data binnen de gezondheidszorg, spelen zaken als privacy en vertrouwelijke onderzoeksgegevens een grote
Datamanagement in de zorg
Zo snel mogelijk data delen om bijvoorbeeld een behandelmethode te ontwikkelen of te verbeteren. Het blijft een utopie in de zorg. Dit terwijl specialisten tal van mogelijkheden zien en de techniek al klaarligt. Belangen van zorginstellingen, academici, zorgverzekeraars en farmaceuten lijken een vooruitgang in de weg te staan. Waarom? En welke oplossing biedt uitkomst? Paul Somberg, CEO van de research manager, schijnt licht op de zaak. Welke rol speelt datamanagement in de zorg? “Datamanagement in de zorg behelst onder meer het verzamelen en beheren van informatie voor wetenschappelijk onderzoek en registraties. Specialisten, onderzoekers en farmaceuten doen dagelijks onderzoek naar de verbetering van de zorg. Een belangrijke fase in onderzoek draait om het verzamelen van data over bijvoorbeeld de werking van een medicijn en de gesteldheid van een patiënt. Dit alles wordt intern geregistreerd en geanalyseerd, op allerlei omslachtige en onveilige manieren. Helaas worden data nog niet extern gedeeld.” Hoe kan het delen van data bijdragen aan een betere zorg? “In de Nederlandse zorg worden tal van wetenschappelijke onderzoeken verricht. Onderzoeken waar ontzettend veel nuttige data uit voortkomen. Data die patiënten verder helpen, zelfs beter kunnen maken. Deze data blijven echter vaak tussen vier muren steken. Wanneer we slimmer gebruikmaken van
-
Cybersecurity in het bedrijfsleven
Als bedrijf kun je zelf wel de ICT-beveiliging op orde hebben, maar hoe zit dat met je leveranciers en afnemers?
-
‘De cloud is de hype voorbij’
De cloud is niet meer weg te denken uit het bedrijfsleven: organisaties brengen er steeds meer bedrijfskritische data, processen en
-
Verhoog retentie leden met goed datamanagement
Verengingen, branche- en beroepsorganisaties kunnen, net als gewone bedrijven, veel toegevoegde waarde halen uit het zorgvuldig managen van hun data.
-
Cloud-oplossingen voor ICT-diensten
De ICT-wereld bevindt zich in een grote transformatie. Applicaties en ICT-diensten worden steeds meer aangeboden vanuit cloud-oplossingen. Leveranciers ‘dwingen’ bedrijven
Digitale transformatie: van product naar mens via data
Digitale transformatie gaat over de overgang van ondernemingen om zich op mensen in plaats van producten te richten. Volgens Peter Schepers, CEO van IT-consultant Itility, moeten bedrijven minder praten over digitale transformatie, en gewoon beginnen. Hoe kunnen organisaties de digitale transformatie maken? “Eigenlijk dekt ’digitale transformatie’ de lading niet. ‘Digitaal’ beschrijft het middel maar niet het doel. ‘Transformatie’ suggereert een tijdelijke overgang, waarna je ‘getransformeerd’ en dus ‘digital’ zou zijn. Digitale transformatie is echter een nieuwe manier van denken. Het beslaat de overgang van ondernemingen om mens- en klantgericht te werken in plaats van product- of dienstgericht. Uitgangspunt is wat de klant nodig heeft voor de beste ‘beleving’ van product of dienst. Hoe blijft de klant gehecht aan dit product? Een voorbeeld: waar voorheen het product ‘auto’ centraal stond, gaat het steeds meer om de toepassing ervan: aangenaam en tijdig transport van A naar B, naar wens van de passagier. Uber zet hiermee de wereld op zijn kop, een mooi voorbeeld van digitale transformatie. De vertaling naar bedrijfsvoering is lastig. Voorheen traditionele afdelingen moeten gaan samenwerken, experimenteren en nieuwe teams samenstellen vanuit diverse disciplines. De eerste stap is naar de klant luisteren. Wat beweegt hem; wat maakt zijn leven
-
Testen van cloud services continu proces
Steeds meer organisaties nemen één of meerdere diensten uit de cloud af. Dit biedt kansen, maar is zoals bekend niet