De derde industriële revolutie is nog maar net achter de rug, of we staan al aan het begin van de vierde. Belangrijkste kenmerk? Een van de meest herkenbare veranderingen is dat alles ‘servicegericht’ is. Ofwel, personalisatie staat voorop. De klant verwacht te allen tijde dat men weet wat er bij hem speelt en naar welke informatie hij op zoek is. Succesvol zijn en blijven in dit nieuwe tijdperk vraagt om een heel andere manier van werken en om verandering van leiderschapsstijl en cultuur.

Stilzitten is geen optie en bij een gebrek aan daadkracht in combinatie met een gebrek aan bereidheid tot investeren in digital, is het einde al gauw nabij (alleen al in 2016 betekende dit het einde voor Perry Sport, M&S en de Macintosh Group). Kortom: vergaande digitalisering is geen keuze meer. Tegenwoordig krijgt deze keuze al snel een label: growth marketing, growth hacking, technical marketing en groeimarketing. Veel lezers zullen deze begrippen herkennen.

Vraag echter twintig mensen waar ze voor staan en je hebt twintig verschillende definities. De definitie zelf doet er ook niet zoveel toe: een blik op de bedrijven die ‘het’ doen zegt genoeg. Uber, AirBnB, het Nederlandse Picnic: het zijn ‘winnaars’ die sterk groeien door haarscherp inzicht te hebben in elke fase die hun gebruiker ervaart. Niet alleen dat inzicht is extreem doorgevoerd, maar de toepassing van de juiste marketingtechnologie op elk van die fases is iets waarmee deze bedrijven geobsedeerd bezig zijn.

Samenhang bij groeimarketing belangrijk

Dit vraagt ook wat van de bureaus die dit type bedrijven bijstaan in hun ambities. Marketing is digital first en dat is precies waar de uitdaging zit. ‘Alles kan’ en tegelijkertijd is het afbreukrisico van het niet juist of volledig gebruiken van een technologische oplossing kostbaar. Het leidt tot een averechts effect binnen de organisatie en de bereidheid om nieuwe oplossingen te kunnen en kennen.

Effectieve ondersteuning van een bureau bij technologiekeuzes en implementaties is slechts succesvol wanneer de samenhang tussen belangrijke gebieden van digital marketing anno 2017 wordt begrepen. Een bureau dat het verschil maakt zorgt voor de verbinding tussen de aandachtsgebieden van marketing: datacollectie en – gebruik, segmentatie, campagnemanagement en contentcreatie. Wat gebeurt er met de data en inzichten die marketingtechnologie geeft. Zijn doelgroepen specifiek geformuleerd en worden deze ook bereikt? Worden campagnes over alle kanalen bijgestuurd op basis van actuele inzichten?

Zijn afdelingen in staat om op basis van gemeenschappelijke inzichten en gedeelde groeidoelstellingen continu bij te schakelen en te verbeteren? Als al deze vragen met ‘ja’ worden beantwoord, dan wordt marketing integraal toegepast voor de groeidoelstellingen van het bedrijf.

Bestendig

Bureaus worden betaald om de volgende stappen te zetten voor hun klanten, niet om allerlei operationele (media)voordeeltjes te bewerkstelligen die op langere termijn geen enkele bestendigheid hebben. Alleen bureaus die groei marketing stappen kunnen realiseren, in intensieve werking met hun klanten, gaan overleven. En dat is een heel goede ontwikkeling.

Bezoek voor meer informatie de website van Storm Digital.