Het is belangrijk voor bedrijven dat klanten terugkeren nadat ze ooit in zee zijn gegaan met de producten of services. Echter is dit nog zo makkelijk niet omdat er vaak een hele hoop concurrentie is die jouw percentage marktaandeel graag in bezit willen krijgen. Toch zijn er meerdere aspecten waar je op kunt letten als bedrijf om je klanten op een langer termijn te behouden.

Uitstraling

Tijdens de piekende coronatijd, maar ook momenteel nog, maken vele bedrijven de meeste winst doormiddel van de online bestellingen die bij hen gedaan worden. Echter is het zo dat dat veel bedrijven enkel de insteek hebben ‘’als het product maar aankomt’’. Toch zijn er een aantal bijzaken die heel belangrijk zijn, wil je als bedrijf een goede indruk maken op de klant. Zo waarderen veel klanten het als hun aangeschafte product geleverd wordt in kwalitatief goede verzenddozen. Zo weet de klant dat hun product goed beschermt het logistieke proces van levering doorlopen heeft.

Veel bedrijven investeren na het afleveren van een product dan ook liever in nieuwe kopers. Dit terwijl het contact onderhouden doormiddel van bijvoorbeeld een geautomatiseerde e-mail naar de klant, heel erg makkelijk maar vooral ook heel erg goedkoop is. Een kleine mail 3 maanden na de aankoop zorgt voor een herinnering aan jou klant dat je er nog altijd bent mochten ze nog een product nodig hebben.

Ook bij het versturen van folders en brochures naar je klanten is het belangrijk dat deze in een goede conditie aankomen. Vaak wordt dit online gedaan deze dagen, maar veel bedrijven waarderen het nog steeds om dit daadwerkelijk op papier binnen te krijgen. Om het de juiste kwalitatieve uitstraling te geven zou je het bijvoorbeeld in plastic enveloppen kunnen versturen.

Personaliseren

Ook voor bedrijven die een service verlenen is uitstraling meer van belang dan je denkt. Zo is het slim om de bedrijfsauto’s te bekleden met de juiste marketing boodschap, maar ook zijn er kleinere details waar je de klanten mee tevreden houdt. Zo is het aanbrengen van bedrijfspersoonlijke details op bijvoorbeeld facturen, gereedschap of zoals in deze periode van corona gepersonaliseerde mondkapjes een mooi detail wat verzorging vanuit je service uitstraalt.

Daarnaast willen klanten graag horen hoe erg ze gewaardeerd worden. Je ziet dit nog veel bij bedrijven die net gestart zijn. Het toevoegen van een klein kaartje met daarbij een bedankje hoe erg je de aankoop waardeert kan de waardering voor je bedrijf vanuit het klant perspectief ontzettend goed doen. Vergeet daarbij niet gelijk een boost te geven aan je sociale media kanalen door deze te vermelden op het kaartje. In contact staan met je kopers blijft namelijk een goede manier om ze terug naar je bedrijf te krijgen, via sociale media is dit makkelijker dan ooit. 

Structuur

Veel klanten waarderen een juiste structuur op het moment dat zij een winkel of website bezoeken. Ga daarom nog is na of de winkel wel op de juiste manier is ingericht, of dat website waar jij je klanten verwelkomt wel gebruiksvriendelijk genoeg is. Het is belangrijk om hier kritisch naar te blijven kijken, ook nadat een winkel eenmaal geopend is of website gelanceerd is.  Een frisse blik van iemand van buiten het bedrijf zelf zou hier heel erg bij kunnen helpen. Nog een mooie optie voor de websites zou zijn om een enquête af te nemen bij je kopers, zij kunnen direct aangeven wat ze fijn en minder fijn hebben ervaren tijdens het shoppen. Zo weet jij als bedrijf wat de klant graag ziet en kun je jezelf daarop aanpassen.

De klant tevreden houden is uiteindelijk nog steeds het belangrijkste punt om je klanten terug te laten komen. Zorg daarom altijd dat de klantenservice van het bedrijf goed is, en de kwaliteit van de product of service hoog is. Met deze laatste twee punten, kom je al een heel eind.