Zo, die webshop staat online. Geweldig! Maar nu begint het echte werk pas, want vanzelf komen webshop bezoekers niet aanvliegen. Ben je nog nieuw in de wereld van e-commerce en kan je wel een helpende hand gebruiken? Zoek dan niet verder. In deze blog vind je enkele super handige tips om de populariteit van je webshop te vergroten.
SEO
Potentiële klanten moeten je weten te vinden voor ze een aankoop kunnen doen, dat spreekt voor zich. Er tussen springen is de boodschap: bij een fysieke winkel gaat het net iets makkelijker, maar hoe val je op tussen die miljoenen andere websites op het internet en in Google? Hoe scoor jij met je gloednieuwe vintage webshop in duurzame kleding op de zoekwoorden ‘duurzame vintage winterjas’, om maar een voorbeeld te geven. Dankzij SEA en SEO kan je in Google een verschil maken. SEO heeft een technisch aspect, maar ook als groentje en non-professional in the field, kan je aan SEO doen. Met een beetje inspanning en research haal je die betalingen met iDEAL en bancontact zo binnen!
Hoe werkt SEO en SEA?
Hoe doe ik aan SEO? Door je te focussen op zoekwoordonderzoek en door je webcontent op de resultaten aan te passen. Je webteksten moeten dus SEO-proof zijn, zoals dat heet. SEA of Search Engine Advertising is de betalende vriend van SEO. Zet je in op bepaalde keywords, dan zul je via biedingen kans maken op een van de eerste 4 advertentieplaatsen in op de resultatenpagina van Google. Zo betaal je per keyword een prijs voor je advertenties. Zet jij in op een erg populair keyword? Dan zal aan de hand van jouw biedbedrag en relevantie van jouw pagina door Google worden bepaald of jij met je webpagina in de bovenste advertentieplaatsen zal verschijnen.
Achteraf betalen
Wanneer potentiële klanten je webshop hebben gevonden, moet je ze natuurlijk ook overhalen een aankoop te doen. Dat kan op verschillende manieren: aantrekkelijke productfoto’s, positieve ervaringen delen op je website, een handig navigatiesysteem en ga zo maar door. Maar ook op gebied van betalingen kan je het interessant maken om voor jouw webshop te kiezen. Wil je nieuwe klanten over de streep trekken dan is bijvoorbeeld achteraf betalen toevoegen aan jouw online betaalmethoden een slimme zet.
Maar niet alleen online kan je een verschil maken. De traditionele manier, die werkt ook nog steeds. Ga naar beurzen, netwerkevents en laat je gezicht zien op sectorgerelateerde lezingen, workshops en webinars om nieuwe contacten te leggen.