Anderhalf jaar lang heeft de wereld een beetje stilgestaan. Vanwege coronamaatregelen moesten fabrieken stilgelegd worden, en vanwege lockdowns was er niet veel gelegenheid producten te kopen. Daarnaast was er zowel bij consumenten als bedrijven veel onzekerheid over de toekomst. Hierdoor hielden zij de hand op de knip. Nu de verspreiding van het coronavirus grotendeels onder controle is, wordt er een behoorlijke inhaalslag gemaakt. Economieën wereldwijd draaien weer op volle toeren na de coronacrisis. Een goed moment om als onderneming je geluk in het buitenland te gaan beproeven, om zo extra te profiteren van de postcorona flow?

Internationaal ondernemen een minder grote stap dan gedacht

Merk je in ons eigen land een sterke toename van de vraag naar je producten of diensten? Dan zou dat ook wel eens het geval in het buitenland kunnen zijn. Veel ondernemers zijn echter huiverig om internationaal te gaan ondernemen. Ze ervaren een drempel als het gaat om taal en cultuur, en ontberen kennis van de lokale markt.  Toch hoeft uitbreiden naar het buitenland niet zo’n grote stap te zijn als je denkt. Zeker niet als je begint in onze buurlanden Duitsland en België, of Frankrijk. Tenminste, zolang je maar de juiste hulp inschakelt. Zoals bijvoorbeeld van Oryx, dat onder andere recruitment voor buitenlands sales personeel regelt.

Hulp bij het vinden van geschikt lokale salesmedewerkers

Die hulp bij het vinden van lokale salesmedewerkers is in veel gevallen hard nodig. In de inleiding werd de uitdrukking ‘je geluk beproeven’ in het buitenland gebruikt. Enige nuancering is hierbij op zijn plek. Hoewel succes bij internationaal ondernemen nooit helemaal te voorspellen is en geluk een factor speelt, wordt de kans van slagen met een goede voorbereiding en uitvoering wel groter.

Het belangrijkste is immers dat je producten of diensten aan de man worden gebracht. Maar als ondernemer heb je waarschijnlijk niet zomaar tijd over om daar zelf mensen voor te gaan werven. Helemaal niet nu de druk er al behoorlijk op ligt hier. Eigen medewerkers van de Nederlandse vestiging naar een ander land sturen is ook niet ideaal. Veel ondernemingen hebben hier momenteel al te kampen met een personeelstekort, en kunnen dus niet zomaar mensen missen. Tot slot vergroten lokale salesprofessionals de kans op een mooie omzet aanzienlijk. Doordat ze bekend zijn met de taal en cultuur, zullen ze sneller verkoopkansen kunnen creëren.

Kennis van de lokale markt

Een internationaal recruitmentbureau werft dus medewerkers zodat jij daar niet te veel kostbare tijd en energie aan kwijt bent. Ze hebben echter ook veel kennis van de lokale markt. Zo hoef je niet zelf te gaan uitzoeken hoe de markt in jouw sector in een ander land in elkaar steekt, welke klantgroepen en concurrenten er zijn en waar groeikansen liggen.

Succes met de eerste stappen op de internationale markt!