HR medewerkers hebben moeite met het vinden van een geschikt cadeau op afstand, terwijl het dit jaar belangrijker is dan ooit. Voor de meeste HR professionals staat “employee engagement” in de top-3 prioriteitenlijst omdat de afstand tussen werkgever en werknemer groeit door het vele thuiswerken. Dit is een groot nadeel en ook het FD schrijft dat de aanvankelijke euforie over thuiswerken inmiddels wegebt. Op events van IMA Europe is in diverse presentaties te zien dat het aantal incentiveplatforms zoals het Nederlandse Yesty of het internationale Ovation Incentives, een enorme opmars doormaakt.
Quizzes en cadeaus voor personeel als hulpmiddel
HR medewerkers zoeken vooralsnog hun heil in het organiseren van quizzes, digitale bedrijfsborrels, het sturen van pakketten voedsel en drank, maar ook zijn digitale cadeaus in opkomst allemaal gezien wordt als een leuk cadeau voor medewerkers. Dit alles om eenzaamheid te verlagen en betrokkenheid te verhogen.
Tools als Zoom en Kahoot waarmee een online quiz kan worden georganiseerd zien hun gebruikersbestand dan ook exploderen.
Cadeaukaarten in opmars
Dat digitale cadeaukaarten een groei doormaken laat zich niet heel moeilijk voorspellen. Volgens experts in de gift card markt was er al een sterke groei gaande en heeft de lock-down deze vaart bijgezet. Daar waar fysieke cadeaus veel minder werden verkocht door sluitingen van winkels zoals Primera en Bruna, zijn online verkopen door het dak gegaan. Cadeaukaarten als de Boekenbon kunnen tegenwoordig ook online worden besteed. Dat is niet positief voor de standaard boekhandel, maar wel voor webshops. Dat de boekenbon bij Bol.com kan worden besteed zal hebben bijgedragen aan de explosieve omzetgroei.