Wat heeft een webshop allemaal nodig om een succes te zijn? Naast een goede strategie en een duidelijk assortiment, is ook een goede webshop hosting van enorm groot belang.
Het lijstje is eindeloos
Wat een webshop nodig heeft om een succes te worden? Heel veel! Allereerst een flinke portie geluk. Daar heb je zelf weinig invloed op, helaas, maar naast een goed plan heeft ook een portie geluk de grote spelers van nu meer dan eens geholpen. Geluk dat het online shoppen opeens een vlucht nam, geluk dat concurrenten omvielen, geluk dat er een enorme vraag bleek te zijn naar een bepaald product. Geluk dwing je af, wordt vaak gedacht, en in sommige opzichten is dat ook zo. Want al deze zaken zou je misschien hebben kunnen voorspellen met goed onderzoek of in de hand kunnen werken door een goed assortiment online te hebben. Maar ook al is dat dik in orde, moet je nog het geluk hebben dat het kwartje niet net de andere kant op valt.
Er zijn ook aspecten waar je zelf veel meer invloed op hebt. Je hebt een goed idee nodig, iets bijzonders. En goed onderzoek, zodat je zeker weet dat er ook echt vraag is naar wat jij wilt gaan bieden. Je moet je verdiepen in je doelgroep, weten hoe je hen moet bereiken. Marktkennis dus. Maar ook veel energie en doorzettingsvermogen, want zelfs met een goed plan en de juiste kennis is het runnen van een succesvolle webshop meestal vooral iets van de lange adem.
Onmisbaar: goede hosting
Iets waar lang niet iedereen direct aan denkt, is dat ook goede webshop hosting van enorm groot belang is om een webshop succesvol te maken. Een hostingbedrijf is de partij die jouw shop, die je met veel liefde in elkaar hebt gezet, ook echt daadwerkelijk op het internet zet. Jouw shop draait op hun servers, en zij doen er alles aan om deze altijd goed te laten functioneren.
Of de beste magento hosting ook de beste voor jou is, hangt o.a. af van welke software je gebruikt en welke eisen je stelt. De meeste hostingbedrijven die gespecialiseerd zijn in webshops kunnen goed met de bekendste softwarepakketten op dit gebied, maar even checken of dit echt het geval is, en vragen welke partijen zij bijvoorbeeld hosten is altijd een goed idee. Daarnaast is het belangrijk hun prestaties te checken, en afspraken te maken over eventuele downtime. Deze moet zo min mogelijk voorkomen, als je shop offline is verdien je tenslotte geen cent. Maak goede afspraken, ook over eventuele compensatie voor de momenten waarop er toch langdurige downtime optreedt.