We worden bij SalesSupply sales recruitment de laatste tijd opvallend vaak gebeld met de vraag: hebben jullie nog goede sales professionals of high potentials op de plank liggen? Bij de meeste bedrijven die we spreken over sales recruitment is inmiddels het nieuws wel ingedaald dat we leven in een werknemersmarkt: er is meer vraag vanuit bedrijven naar personeel en high potentials dan aanbod aan succesvolle kandidaten. Kortom: werknemers bepalen de markt en een push strategie is noodzakelijk. Naast het feit dat we het hier over mensen hebben (die liggen niet op planken) zijn alle high potentials in de markt aan het werk. Investeer in een actieve benadering met een goed verhaal en een aantrekkelijk aanbod. Op de plank, klaar om ergens anders te gaan werken, ligt niemand. Lees hier de drie belangrijkste tips voor sales recruitment van een expert.

1. Sales recruitment vraagt om een push strategie

De veranderingen in de arbeidsmarkt vragen om een nieuwe sales recruitment strategie.  Onze klanten hebben bijna altijd al zelf geprobeerd via creatieve campagnes met dito teksten en bijbehorende filmpjes kandidaten te recruiten. We horen dan dat de weg via pull-strategie onvoldoende of alleen ongeschikte kandidaten heeft opgeleverd. Gezien de huidige marktomstandigheden is dat begrijpelijk: er is nu eenmaal meer vraag naar personeel dan aanbod. De afgelopen jaren hebben we bij SalesSupply sales recruitment gezien dat de push-strategie noodzakelijk is: zelf actief de doelgroep benaderen is de juiste sales recruitment strategie. Dat betekent: netwerken, veel uren aan de telefoon en achter onze computers om kandidaten met HBO diploma of high potentials te benaderen om ze vervolgens te interesseren voor een vacature. Onze klanten hebben geen tijd voor deze vorm van sales recruitment. Laat staan dat HR zin heeft om dagelijks driehonderd cv’s door te worstelen en vervolgens dertig high potentials te bellen. Echter, dat is een push strategie in de huidige markt wel nodig. 

Alleskunners zijn goed in niks

2.Een goede verkoper herkent een gelijke

Naast de uren die het dagelijks kost om kandidaten met een HBO diploma en high potentials te benaderen, vinden organisaties het ook lastig om een goede sales professional te herkennen tijdens het sales recruitment proces.Iemand kan een prachtig cv hebben en bijpassend verhaal, maar zal diegene dan ook daadwerkelijk succesvol zijn? Is het een high potential? Iemand kan een hbo-diploma in sales hebben, maar dat betekent niet dat iemand kan verkopen. Zonder de juiste gunfactor verkoop je niets. Een succesvolle sales professional weet namelijk hoe je een connectie maakt met een klant. Wij geloven dat je in ieder geval zelf jarenlang een sales professional moet zijn geweest om goed te zijn in sales recruitment. Onder het motto: ‘een goede verkoper herkent een goede verkoper’. Wij kunnen door de verhalen en mooie termen van ervaren sales professionals heen prikken. Daarom hebben onze sales recruitment professionals allemaal een salesachtergrond. 

3.Sales recruitment: Verkopen is een vak!

Onze sales recruitment filosofie is simpel: wil je jouw salesteam klaarmaken voor de toekomst, investeer dan in een gespecialiseerde sales recruitmentpartner. Verkopen is een vak! Een vak dat specialisten verdient. SalesSupply neemt sales recruitment serieus. Daarom recruiten wij alleen B2B sales professionals en executive sales high potentials. Wij geloven heilig in 100 procent focus. ‘Alleskunners zijn goed in niets’, zeggen we hier vaak tegen klanten die high potentials zoeken. Je kunt als bureau niet goed zijn in allerlei soorten functies. Wij hebben geen verstand van marketing professionals of IT-specialisten. We hebben allemaal een achtergrond in sales en hebben de sales cycle zelf aan den lijve ondervonden. Daarom herkennen wij als sales recruitment bureau een goede sales professional. Die expertise hebben we niet in andere takken van sport. Daar blijven wij weg en we houden de focus op de tak van sport die we al jaren wel begrijpen: sales recruitment.

Meer Informatie:

www.salessupply.nl

070 221 0671

“Iemand kan een prachtig cv hebben en bijpassend verhaal, maar zal diegene dan ook daadwerkelijk succesvol zijn?”