Social media marketing is essentieel voor je bedrijfsgroei, maar het opzetten van een Facebookcampagne kan de eerste keer nogal overweldigend zijn. Een goede voorbereiding zorgt ervoor dat je niet onnodig veel tijd, geld en energie aan je campagne spendeert.
Welke stappen helpen je om optimaal gebruik te maken van je middelen bij het opzetten van een Facebookcampagne?
1. Stel een duidelijk doel op
Voordat je aan de campagne begint moet je een duidelijk doel opstellen voor jezelf, en ervoor zorgen dat je weet hoe je de resultaten kunt meten. Op basis hiervan kun je bepalen met welke methoden je de campagne kunt optimaliseren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan doelen als een product of dienst verkopen, merkbekendheid verhogen of meer betrokkenheid krijgen van je doelgroep.
2. Maak onderscheid tussen apparaten
Facebook geeft je de optie om allerlei soorten advertenties in te zetten op verschillende apparaten. Je advertenties kunnen bijvoorbeeld in de nieuwsfeed of rechterkolom van zowel de mobiele app als de desktopsite verschijnen. Door deze advertenties gescheiden te houden kun je betere keuzes maken op het gebied van biedingen en conversies, want deze vallen verschillend uit per apparaat.
3. Test verschillende afbeeldingen
Afbeeldingen zorgen ervoor dat de aandacht op je advertenties wordt gelegd, maar elke afbeelding heeft een andere werking. Om die reden moet je meerdere afbeeldingen testen om te zien welke het beste resoneert met je doelgroep. Hierdoor weet je welke advertenties je moet stoppen, en welke advertenties je onverdeelde aandacht verdienen.
4. Gebruik Lookalike Audiences
Facebook heeft een functie waarmee je mensen kunt bereiken die lijken op je huidige websitebezoekers of klanten. Dit doe je door in de Facebook Ads Manager doelgroepen te selecteren, op “Create Audience” te klikken en “Lookalike Audiences” te kiezen in het dropdown-menu. Vervolgens kun je je target instellen.
5. Gebruik de Facebook-Pixel
De Facebook-Pixel maakt conversietracking, optimalisatie en remarketing mogelijk. Deze kun je instellen om mensen te targetten die eerder op je pagina zijn geweest maar bijvoorbeeld nog niet tot een aankoop zijn overgegaan. Je begint hiermee door in de Facebook Ads Manager doelgroepen te selecteren en “Custom Audience and Website Traffic” te kiezen.
6. Voer je mailinglijst in
Om je mailinglijst in te voeren moet je een bestand met de extensie .CSV of .TXT maken, waarin je elk mailadres uit je lijst een regel geeft. Vervolgens ga ja naar “Create Audience”, selecteer je “Custom Audience” en “Customer List”. Vanaf dit punt kun je de lijst uploaden. Zorg er wel voor dat er niks anders in het bestand staat dan mailadressen.
7. Plan je advertenties in
Op Facebook kan je advertenties inplannen per dag en uur, en dit is natuurlijk erg handig. Als je doelgroep werkende volwassenen zijn, kun je de advertenties bijvoorbeeld tijdens werktijden uitschakelen. Vervolgens kun je kijken wanneer je doelgroep wel actief is en de advertenties rond die tijden laten vertonen. Zo hoef je niet onnodig veel te betalen.
8. Gebruik carrousel-advertenties
Carrousel-advertenties zijn dynamische advertenties waarmee je meerdere afbeeldingen kan vertonen. Dit geeft je doelgroep meer om uit te kiezen, maar je kunt ook meerdere aspecten van één product of dienst laten zien. Uit een onderzoek naar dit soort advertenties kwam naar voren dat deze meer kostenefficiënt zijn, en zo’n 50 tot 300 procent meer klikfrequentie opleveren.
9. Adverteer ook op Instragram
Aangezien Facebook sinds 2012 eigenaar is van Instagram, kun je via dat platform je advertenties automatisch doorplaatsen. Dit is natuurlijk alleen voordelig als je doelgroep ook op Instagram te vinden is.
10. Evalueer je Facebookcampagne
Zoals bij alles wat je voor de eerste keer doet is evaluatie erg belangrijk. Zo weet je wat goed en fout ging, kan je successen herhalen en maak je dezelfde fouten niet nog een keer.